آشنایی با وظایف دفاتر خدمات الکترونیک شهر

1403/2/5 19:06

آشنایی با وظایف دفاتر خدمات الکترونیک شهر

              آشنایی با وظایف دفاتر خدمات الکترونیک شهر

 

دفاتر خدمات الکترونیک شهر به موجب آیین ­نامه اجرایی این دفاتر مصوب شورای بازنگری، اصلاح و هماهنگی نظامات برنامه­ ریزی و اجرایی شهرداری تهران 1386 به منظور تسهیل امور شهروندان در خصوص مراجعات به شهرداری­ها و جلوگیری از بروکراسی اداری فعالیت­های تابعه این نهاد تاسیس شد. در واقع تأسیس دفاتر مذکور توسط شهرداری به منظور ارائه خدمات سریع با کیفیت شهروندان، ساده ­سازی مراحل انجام کارهای اداری-خدماتی، جلوگیری از سفرهای متعدد شهری، فراهم آوردن امکان ارائه خدمات غیرحضوری در راستای تحقق دولت الکترونیک و همچنین در راستای تحقق اصل 44 و کاهش تصدی­ گری، به­ کارگیری بخش خصوصی در چارچوب برنامه توسعه چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سیاست­ها و مصوبات دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر و بهبود کیفیت ارائه خدمات و در نهایت تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به مردم می ­باشد.

 

 شرایط تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک شهر

به منظور تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک شهر، متقاضی مجوز علاوه بر داشتن شرایط عمومی همچون، داشتن تابعیت ایرانی، ‌نداشتن سوءسابقه، مشکلات اخلاقی و سابقه ورشکستگی مالی و غیره باید دارای حداقل 27 سال و حداکثر 55 سال سن، مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط معماری، شهرسازی، مدیریت و فن‌آوری اطلاعات باشد و به همراه خود، یک مدیر فنی دارای شرایط عمومی، مدرک لیسانس مرتبط با شهرسازی، حداقل 25 سال و حداکثر 55 سال سن را معرفی کند. متقاضیان با عنایت به مدارک ارائه شده، امتیازبندی می­شوند؛ به طوری که اگر فردی دارای مدرک فوق لیسانس و یا سوابق کاری مرتبط با شهرسازی باشد، برای آن‌ها امتیازاتی لحاظ می‌شود.

حتی اگر متقاضی با داشتن شرایط مذکور، دارای مکان مناسبی برای راه‌اندازی این دفاتر باشد، امتیازی از این بابت نیز برای این دسته از متقاضیان لحاظ می‌شود اما اگر متقاضیان دارای مکان مناسبی برای راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک شهر نباشند، شهرداری مکانی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، اما بابت آن اجاره دریافت می‌کند.

 

متقاضی نیز به موجب بخش ج ماده­ ی 9 آیین ­نامه اجرایی دفاتر خدمات الکترونیک شهر بایست تعهدات ذیل را نیز دارا باشد:

 

الف) تهیه و معرفی محل مناسب برای استقرار دفتر که تحت تملک متقاضی (ارائه سند مالکیت) باشد در صورت عدم امکان استفاده از املاک شهرداری (به صورت استیجاری)

ب) تسلیم وثیقه به صورت چک، سفته، یا ضمانتنامه بانکی یا ملکی به مبلغ پانصد میلیون ریال به عنوان سپرده حسن انجام کار و رعایت موازین مندرج در این آیین ­نامه

پ) تسلیم تعهدنامه محضری

ت) هر متقاضی حق دریافت بیش از یک مجوز برای یک دفتر را نخواهد داشت

ث) متقاضی بایست ساکن محل درخواستی بوده و به ­طور مرتب در دفتر حضور پیدا کند

ج) معرفی مدیرفنی واجد شرایط به­ هنگام ارائه درخواست

ح) شرکت در آزمونی که حسب ضرورت از سوی دبیرخانه کمیته راهبری برگزار می­ گردد

خ) شرکت در دوره­های آموزشی (متقاضی، مدیرفنی، کارکنان) که توسط دبیرخانه کمیته راهبری تعیین و ابلاغ می­ گردد

 

خدمات ارائه شده دفاتر خدمات الکترونیک شهر

به موجب تصریح ماده­ ی 7 این آیین­ نامه، خدماتی که از سوی دفاتر خدمات الکترونیک شهر به متقاضیان ارائه می­شود به شرح ذیل می ­باشد:

 الف- صدور انواع پروانه ­های ساختمانی شامل: تشکیل پرونده، بازدید و پیگیری­ های لازم در رابطه با متقاضیان، پروانه ­های تخریب و نوسازی ساختمان، احداث بنا، افزایش طبقات (اضافه اشکوب)، توسعه ساختمان، تعمیرات اساسی ساختمان، تعمیرات جزیی ساختمان، تبدیل و تقسیم واحدها، تغییر کاربری، تغییر نقشه، تعویض ناظر، تعویض محاسب، صدور المثنی(چاپ مجدد)، اصلاح، تمدید و ابطال انواع پروانه­ ها.

ب- ارائه خدمات نظارت فنی: تشکیل پرونده ، بازدید و پیگیری­های لازم در رابطه با متقاضیان، گواهی پایان کار، گواهی قدمت بنا، پایان کار آپارتمانی، تمدید گواهی پایان کار، گواهی عدم خلاف، اعلام بلامانع بودن از نظر ناحیه شهرداری، شهرسازی، حفاری، استرداد مابه ­التفاوت، تهیه پیش سند.

پ- خدمات کسب و پیشه: تشکیل پرونده، بازدید و پیگیری­ های لازم در رابطه با متقاضیان پروانه کسب

ت- خدمات مربوط به تفکیک و تجمیع: تشکیل پرونده، بازدید و پیگیری ­های لازم در رابطه با متقاضیان، تفکیک و افراز، تجمیع، تفکیک و تجمیع

ث- استعلام­ها: استعلام طرح تفصیلی، استعلام میزان اصلاحی، استعلام­های مربوط به ثبت، دارایی، آب، برق، گاز، مخابرات، مترو، نظام مهندسی و بانک­ها

ج- پیگیری شکایات شهروندان: شکایات مربوط به تخلفات مجاورین، مشاعات و اختصاصیات، اعلام خسارات

ح- خدمات مرتبط با مودیان پرداخت عوارض: دریافت و ارائه فیش­های عوارض و نوسازی، کسب­ و پیشه، بهای خدمات، بهای خدمات پسماند، عوارض خودرو، نقل و انتقال و مفاصاحساب به شهروندان متقاضی.

خ- حوزه­ ی خدمات شهری: خاکبرداری، خاک برگ، غرفه ­های میوه و تره ­بار، زیباسازی، سامانده ی مشاغل، تابلوهای تبلیغاتی، حمل نخاله و زباله و امور مربوط به بهشت زهرا.

چ- حوزه­ ی فنی و عمرانی: مجوز حفاری، برگزاری تورهای گردشگری، ارائه اسناد فنی مناقصات شهرداری

ر- حوزه حمل­ و نقل و ترافیک: ثبت نام الکترونیکی متقاضیان آرم ورود به محدوده طرح ترافیک، تشکیل پرونده جهت واگذاری شعب پیک بادپا در شهر تهران، تشکیل پرونده و پیگیری جهت متقاضیان معاینه فنی خودرو، ثبت­ نام متقاضیان تاکسی و اتوبوس، مسافربرهای شخصی، اشخاص و موسسات خصوصی، فروش بلیط اتوبوس­ های بین شهری و کارت­ های اعتباری مترو و اتوبوس.

ز- حوزه املاک و مستغلات: تشکیل پرونده املاک و اراضی واقع در مسیر پروژه ­های عمرانی، پیگیری گردش پرونده­ های املاک و اراضی مذکور، تشکیل پرونده و پیگیری اضافه مساحت و املاک متروکه، توزیع اسناد مزایده شهرداری به متقاضیان شرکت .

 

آدرس و ساعات کاری دفاتر خدمات الکترونیک شهر

ساعت کار دفاتر خدمات الکترونیک شهری در سراسر کشور شنبه تا چهارشنبه 8صبح الی 4 بعدازظهر می باشد و در روزهای پنج­شنبه تا ساعت 13 آماده خدمت­ رسانی می­ باشند. این ساعات ممکن است با عنایت به ایام تعطیل از جمله ایام نوروز متغیر باشد. همچنین آدرس تمامی دفاتر خدمات الکترونیک شهر در این لینک در اختیار شمار قرار دارد.


نویسنده: حدیثه برزگر دسته بندی: مطالب حقوقی تاریخ ثبت: 19:06 1403/2/5 9572 نفر بازدید