پیگیری سهام عدالت با کد ملی

1403/1/9 22:41

پیگیری سهام عدالت با کد ملی

در یک قرن اخیر تلاش و کوشش اکثر جوامع بر آن بوده است که مالکیت دولت های حاکم را بر اموال عمومی ، شرکت ها و کارخانجات کاهش دهد . به نوعی می توان گفت خصوصی سازی در دستور کار اکثر حکومت ها قرار گرفته است و جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست . به همین منظور در سال 1384 دولت وقت طرحی را تحت عنوان واگذاری سهام عدالت به منصه اجرا گذاشت .

به موجب این طرح سهام شرکت ها و کارخانجات دولتی به صورت یک سبد سهامی به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه واگذار می شود . در حال حاضر حدود 49 میلیون نفر از کسانی که در ایران زندگی می کنند دارای این سهام هستند .

از آنجایی که طرح آزادسازی این سهام های عدالت با موافقت رهبری رو به رو شده و عده زیادی از سهامداران در تکاپوی پیگیری سهام خود هستند ، سامانه ای تحت عنوان سامانه سهام عدالت راه اندازی شده است . سهامداران با استفاده از کد ملی خود می توانند سهام عدالت خود را پیگیری و استعلام کنند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص پیگیری سهام عدالت با کد ملی می پردازیم .

مشمولین سهام عدالت

اگر بخواهیم تعریف عامیانه تری از سهام عدالت ارائه کنیم می توانیم بگوییم که سهام عدالت به نوعی یک یارانه محسوب می شود که به اقشار کم درآمد در جامعه تعلق گرفته است . در واقع هدف از اجرایی ساختن این طرح به غیر از خصوصی سازی ، کمک به اقشار کم درآمد و کم بضاعت در جامعه می باشد . به خصوص با فراهم شدن امکان آزادسازی سهام عدالت ، فروش این سهام در بازار بورس و اوراق بهادار می تواند کمک کوچکی به بهتر شدن وضعیت معشیت خانوارها داشته باشد .

در ابتدا این سهام به مددجویان کمیته امداد امام خمینی ، بهزیستی ، کارگران ، رزمندگان و جانبازان تعلق گرفت . بعد از آن کارکنان دستگاه های اجرایی و بازنشستگان نیز در صف دریافت این سهام قرار گرفتند . امروزه در حدود 49 میلیون نفر از ایرانیان سهامدار عدالت هستند اما دیگر امکان واگذاری این سهام از جانب دولت وجود ندارد . لازم به ذکر است که در صورت فوت سهامدار ، سهام او طبق قواعد ارث میان وراث قانونی تقسیم می شود .

کسانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده و می خواهند سهامشان را در بازار بورس و اوراق بهادار به فروش رسانده و یا آنکه راسا بر آن مدیریت و نظارت داشته باشند لازم است کد بورسی دریافت کنند . در مقاله ذیل توضیحات جامعی در خصوص نحوه دریافت کد بورسی صورت گرفته است .

استعلام سهام عدالت با کد ملی

همانطور که پیش تر گفته شد برای پیگیری سهام عدالت سامانه ای تحت عنوان سامانه سهام عدالت راه اندازی شده است . البته برای پیگیری و استعلام سهام عدالت از طریق این سامانه دسترسی به کد ملی و اطلاعات شناسنامه ای ضروری است . به غیر از کسانی که از داشتن سهام عدالتشان مطمئن هستند آن دسته از اشخاصی که از داشتن این سهام مطمئن نیستند می توانند در همان مرحله اول ورود نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کنند . با توجه به راهنمای تصویری ذیل می توانید سهام عدالت خود را پیگیری و استعلام کنید .

1- در اولین قدم لازم است عبارت سامانه سهام عدالت و یا نشانی samanese.ir را در یک مرورگر جستجو کنید .

2- دقیقا وارد همین صفحه شوید و در صفحه اصلی از قسمت سامانه الکترونیکی سهام عدالت ، عبارت ورود به سامانه را انتخاب کنید .

3- در این صفحه مقررات سامانه برایتان نمایش داده می شود ، ابتدا لازم است مطالب را مطالعه کرده و سپس گزینه مطالب فوق را مطالعه نموده و می پذیرم را تیک دار کنید و در آخر گزینه ادامه را فعال کنید .

4- حالا باید شماره ملی خود را به صورت کامل در قسمت خالی وارد کرده و بعد از درج کد امنیتی گزینه ادامه را فعال کنید .

5- در صورتی که شما دارای سهام عدالت باشید می توانید مراحل بعد را ادامه دهید اما اگر سهام عدالت نداشته باشید تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود .

6- از این مرحله راستی آزمایی سامانه شروع می شود و در گام اول از شما می خواهد نام و نام خانوادگی خود را از بین این سه گزینه انتخاب کنید و بعد از انتخاب گزینه صحیح ، عبارت ادامه را فعال کنید .

7- در گام دوم راستی آزمایی از شما درخواست می شود که نام پدر خود را از بین سه گزینه ای که برایتان نمایش داده شده انتخاب کرده و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید .

8- در گام سوم راستی آزمایی لازم است سال تولد خود را انتخاب کرده و سپس گزینه ادامه را فعال کنید .

9- در آخرین گام راستی آزمایی باید شماره شناسنامه خود را انتخاب کنید ، دقت کنید که اگر هیچکدام از گزینه ها شامل شماره شناسنامه شما نیست باید گزینه خط تیره را برگزینید .

10- در این مرحله اطلاعات هویتی سهامدار نمایش داده می شود و پس از مطالعه در صورت صحیح بود اطلاعات گزینه تایید و ورود را انتخاب کنید .

11- حالا صفحه شخصی مخاطب نمایش داده می شود و برای مشاهده برگه سهام عدالت باید از بین گزینه های داشبورد اطلاعاتی ، گزینه مشاهده صورت وضعیت دارایی سهام انتخاب شود .

12- در آخر برگه سهام برای شما نمایش داده می شود که در بالای صفحه می توانید ارزش اسمی سهام و پایین تر از آن وضعیت واریز سود ، تعداد ، زمان و مبلغ سودهای واریزی تا امروز نمایش داده می شود .

برای دریافت کد بورسی لازم است ابتدا دو اقدام مهم انجام گیرد . اول آنکه در سامانه سجام ثبت نام به عمل آید و در اقدام دوم یکی شرکت های کارگزاری موجود را انتخاب کرده و در سایت اصلی این کارگزاری ثبت نام صورت گیرد . تمامی سرمایه گذاران برای فعالیت در زمینه بورس و امکان انجام نقل و انتقال در این بازار باید این دو ثبت نام را به صورت کامل و تا انتها انجام دهند .

بعد از آنکه مراحل ثبت نام تکمیل شد نوبت به مرحله آخر یعنی احراز هویت می رسد . احراز هویت به این معناست که صحت اطلاعات ارسال شده توسط سرمایه گذار در طور فرآیند ثبت نام مورد بررسی قرار می گیرد . دو راهکار متفاوت برای انجام احراز هویت وجود دارد که به صورت کامل در مقاله ذیل توضیح داده شده است .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پیگیری سهام عدالت با کد ملی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات تجاری تاریخ ثبت: 22:41 1403/1/9 4054 نفر بازدید