قیمت سفته

1403/2/5 18:20

قیمت سفته

سفته یک سند تجاری است که صادر کننده آن می پذیرد مبلغ مشخصی را در زمان معینی به کسی که سفته در دست اوست بپردازد . امروزه استفاده از این سند تجاری ، نقش مهمی در معاملات افراد داشته و از جنبه تضمینی نیز به کرات در قراردادهای کاری میان کارگر و کارفرما مورد استفاده قرار می گیرد . همین مطلب سبب شده است که آشنایی با این سند تجاری اهمیت فوق العاده ای داشته باشد .

اما اولین مسئله ای که صادر کنندگان سفته با آن سر و کار دارند موضوع قیمت و مبلغ سفته است که شخص صادر کننده سفته باید آن را پرداخته و در واقع ، سفته را با آن مبلغ خریداری نماید . با این حال ، قیمت سفته در مورد سفته هایی با مبالغ اسمی مختلف ، متفاوت است که به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی قیمت و نرخ سفته در سال ۹۹ را بررسی نموده و جدول قیمت سفته سال 99 را در مبالغ مختلف سفته ارائه نماییم .

تعیین قیمت سفته چگونه است؟

در مورد اینکه قیمت و نرخ سفته چقدر است ، ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که نحوه تعیین قیمت سفته به چه صورت است ؟ به طور کلی قیمت سفته را مجلس شورای اسلامی تعیین و تصویب می کند . تا سال 1394 ، تعیین نرخ و مبلغ سفته به این صورت بود که به ازای هر یک میلیون تومان سفته ، شخص متقاضی سفته باید 3 هزار تومان به عنوان مبلغ سفته پرداخت می کرد .

با این وجود ، از سال 95 به بعد ، قیمت و مبلغ سفته به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است که شاید یکی از دلایل کاهش دادن نرخ خرید سفته ، کم شدن استفاده از این سند بوده است . به هر صورت  ، در سال های بعد از تصویب این مصوبه ، از جمله در سال ۹۹ ، به ازای هر یک میلیون تومان سفته ، 500 تومان در نظر گرفته شده که این کاهش قیمت سفته چالش هایی را برای تمام افرادی که به نوعی با چاپ و خرید و فروش سفته سر و کار داشتند ایجاد کرد .

بنابراین ، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ، مبلغ سفته 99 مانند مبلغ سفته سال های قبل ، برای هر یک میلیون تومان سفته ، پانصد تومان خواهد بود که با توجه به مطالبی که در این خصوص ذکر شد ، در ادامه این مطلب نرخ و قیمت سفته در سال 99 را به تفصیل مورد بررسی قرار داده و جدول قیمت سفته در سال 1399 را ارائه خواهیم کرد .

جدول قیمت سفته در سال 99

همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد ، ارائه و ارسال سفته در موارد مختلف و متعددی مورد استفاده افراد قرار می گیرد . با این حال ، افرادی که سفته صادر می کنند ، همیشه این سوال را مطرح می کنند که قیمت سفته چقدر است و کسی که قصد دارد سفته ای را ارائه نماید چه مبلغی را باید بپردازد  ؟

همانطور که اشاره شد ، قیمت سفته از سال 95 به بعد ، برای هر یک میلیون تومان سفته ، 500 تومان تعیین شده است که این مقدار در سال های بعد نیز تغییر نکرده است و قیمت سفته در سال ۹۹ نیز از همین مبلغ مشخص شده تبعیت می نماید .

برای آشنایی بیشتر مخاطبان محترم ، در قسمت  زیر برخی از مقادیر قیمت سفته در سال 99 با توجه به سفته با مبالغ اسمی مختلف توضیح داده شده است که شخص متقاضی سفته ، به هنگام خرید سفته باید آن را بپردازد و به اصطلاح ، به این قیمت و نرخ ، سفته را خریداری نماید .

نرخ فروش سفته        مبلغ اسمی سفته  

  500 تومان              1 میلیون تومان  

750 تومان               1.5 میلیون تومان  

1000 تومان              2 میلیون تومان  

1250 تومان             2.5 میلیون تومان  

2500 تومان            5 میلیون تومان  

5000 تومان            10 میلیون تومان  

10000تومان            20 میلیون تومان  

25000 تومان          50 میلیون تومان  

50000 تومان          100 میلیون تومان  

75000 تومان          150 میلیون تومان  

به همین صورت ، هر چه مبلغ اسمی سفته افزایش یابد ، مبلغ و نرخ فروش سفته نیز افزایش می یابد . نکته قابل ذکر در خصوص جدول سفته در سال 1399 آن است که مبلغ اسمی سفته ، مبلغی است که بر روی سفته نوشته شده است و تا همان مبلغ ، می توان سفته را در وجه دیگری صادر کرد . اما مبلغ و قیمت سفته ، بهایی است که خریدار بابت خرید سفته می پردازد . علاوه بر قیمت سفته ، موضوعات مهم دیگری نیز در رابطه با سفته وجود دارد که از جمله آنها می توان به مطالبه مبلغ سفته اشاره نمود که باید از طریق ارائه دادخواستی به دادگاه صالح مطالبه سفته انجام شود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت سفته به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: اسناد تجاری تاریخ ثبت: 18:20 1403/2/5 964 نفر بازدید