دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

1403/2/1 09:52

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

اگر فردی مرتکب جرمی شده باشد تحت شرایطی که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است در پیشینه و سابقه وی درج می گردد که این در خصوص برخی از جرایم می باشد نه همه جرایم . جرم های که موجب درج در سو پیشینه و محرومیت از حقوق اجتماعی افراد می شود در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است  .

برگه مخصوصی است که در آن گواهی می شود که فرد دارای سابقه کیفری است یا خیر و به عبارت دیگر فرد مرتکب جرمی در گذشته شده است یا خیر گواهی عدم سوء پیشینه می نامند که این گواهی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا پلیس + 10 صادر می گردد  گواهی سوء پیشینه به صورت اینترنتی صادر نمی گردد اما امکان دریافت این گواهی از طریق اینترنتی امکانپذیر است .

قوه قضاییه در سال 1395 سامانه ای برای ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی به نام سامانه ثنا ایجاد نمود تا موجب سهولت متقاضیان گردد که در ذیل مراحل دریافت آن را به ترتیب با تصویر بیان شده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه و نحوه دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه می پردازیم .  

روش اول دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه

همواره برای استفاده از سایت ثنا باید در این سایت ثبت نام شود . که به دو صورت انجام می گردد :

اول با وارد کردن اطلاعات ثبت نام اولیه انجام شود سپس به دفاتر خدمات قضایی مراجعه شود .

دوم با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی ثبت نام در سامانه ثنا را انجام داد .  

بعد از ثبت نام برای دریافت گواهی به دو روش امکانپذیر است ، روش اول دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه بدین صورت است که ابتدا از طریق سایت ( سامانه خدمات الکترونیک قضایی ) وارد شده و در سرتیتر خدمات ویژه ، مورد سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی را انتخاب می کنیم :  

در صفحه جدید یکی از لینک ها را انتخاب می کنیم در قسمت پایین کد ملی شخص و رمز ده رقمی ثنا را وارد تا در صفحه بعد رمز موقت شش رقمی به ما داده شود .

صفحه ابلاغیه ها :  کادر ابلاغیه های جدید را باز می کنیم :  

دریافت نسخه چاپی را انتخاب کرده تا متن ابلاغیه بصورت کامل باز و اماده چاپ شود برگه ابلاغیه که از پایگاه خدمات قضایی صادر شده بازمی شود در محتویات متن کد رهگیری 16 رقمی و تاریخ تنظیم ابلاغیه درج شده :  

روش دوم دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه

اگر در موارد نادر برگه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری با دریافت نسخه چاپی روی صفحه مشاهده نشد می توان با روش دوم دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه اقدام نمود  بدین صورت است که در صفحه نخست که درگاه خدمات الکترونیک قضایی در بالای صفحه است وارد شده به شکل زیر :  

در سر تیتر مورد استعلام مدارک قضایی را انتخاب می کنیم در صفحه جدید کادر اول نوع مدرک یعنی گواهی عدم سو پیشینه را انتخاب کرده سپس کادر دوم کد رهگیری 16 رقمی در برگه ابلاغیه پایگاه خدمات قضایی را وارد می کنیم .

همچنین در کادر سوم تاریخ ایجاد مدرک یعنی همان تاریخ تنظیم ابلاغیه از پایگاه خدمات قضایی را وارد می نماییم .

و به صورت زیر در کادر چهارم کد تصویری را وارد می کنیم .

ارسال را انتخاب تا گواهی عدم سوء پیشینه قابل مشاهده شود و قابل دانلود می باشد .

در راستای تاکید بر الکترونیکی شدن ارسال اوراق قضایی و اجرایی ساختن ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری ، سامانه ثنا به نشانی ( eblagh adliran ir ) طراحی شد . بنابراین ابلاغ حضوری اوراق قضایی برچیده شده و تمام ابلاغ ها و اطلاعات مربوط به پرونده ها از طریق سایت سامانه خدمات الکترونیک قضایی بر روی صفحه شخصی افراد بارگذاری می شود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات کیفری تاریخ ثبت: 09:52 1403/2/1 4223 نفر بازدید