شکایت از قاضی اجرای احکام

1400/1/17 12:52

 

سلام. سال 98 یک دستگاه آپارتمان خریداری کردم طبق سند 6متر انباری در ان ذکر شده بود.زمان تحویل انباری موجود نبود و موتور خانه بود.شکایت شد و طرف من محکوم شد.بعد از 2 سال تجدید نظر و تبادل لوایح پرونده به اجرای احکام سپرده شده.برای ارزیابی انباری 5 تا کارشناس نظر دادن و قیمت تعیین کردن و جود انباری را منتفی اعلام کردند.ولی قاضی اجرای احکام حکم را اجرا نمیکند و الان 2 سال است من سر گردان ماندم و نمیتوانم ملک را بفروشم چون باید خسارت انباری را دریافت کنم و سند را اصلاح کنم.لطفا راهنمایی بفرمایید

750 نفر بازدید 7 پاسخ


  • دکتر حسام رحیمی (کاربر عادی)

    1402/6/18 00:00

    32 مقاله - 35 پاسخ

  • به دلیل اینکه شغل قضاوت از اساسی ترین و حساس‌ترین مشاغل به حساب می آید و سرنوشت افراد زیادی به قضاوت عادلانه قضات بستگی دارد، مطابق با قانون شرایطی برای نحوه عملکرد این افراد پیش بینی شده است. کلیه قضات مراجع قضایی کشور نیز همچون افراد دیگر، می توانند دچار اشتباه و خطای قضایی شوند و امکان دارد بنابر دلایلی به خطای عمدی یا سهوی در جریان رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و کیفری دچار شده و در نهایت رای نادرستی صادر نمایند. در این شرایط مساله شکایت از قاضی مطرح خواهد شد. شکایت از قاضی در شرایط ارتکاب تقصیر، قصور و یا تخلفات انتظامی، در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات قابل پیگیری است. این اقدام به کمک ثبت نمونه متن شکایت از قاضی، به صورت حضوری و یا در سامانه مربوطه امکان پذیر خواهد بود. در مواردی امکان دارد که قاضی همچون افراد دیگر و نه در زمینه شغل قضاوت، مرتکب اعمال و رفتاری خلاف قانون شود که به طرح دعوی علیه وی منجر شود. بنابراین امکان ارتکاب جرم، قصور و یا تقصیر قاضی در موارد گوناگون قابل پیش بینی است. برای مثال ممکن است چک او برگشت خورده و یا دچار مشکلات حقوقی شود. به همین ترتیب قاضی نیز می بایست همچون هر فرد دیگری از افراد جامعه، در دادگاه حضور داشته باشد و ضمن ارائه دفاعیات و یا اظهارات خود به قاضی، از حقوق خود دفاع نماید. در این شرایط قاضی پرونده با وی همچون یک شخص عادی برخورد کرده و مسئولیت رسیدگی به دعوی را بر عهده خواهد گرفت. حالت دوم زمانی اتفاق می افتد که شکایتی خارج از وظایف شغلی قاضی و در مراجع کیفری علیه وی مطرح شود. در این شرایط نیز شکایت از قاضی، همچون افراد دیگر صورت می گیرد. لذا قاضی می بایست همچون افراد دیگر جامعه در جلسات دادرسی حاضر شده و از حقوق خود دفاع نماید. البته با حفظ مرتبه و جایگاه وی. مثلا اگر قاضی، به جرم ترک انفاق کیفری متهم شده و یا به جرم فروش‌ مال دیگری به دادسرا خوانده شود، این نوع شکایت از قاضی می بایست در دادسرای محل وقوع جرم مورد پیگیری و حل و فصل قرار گیرد. مورد سوم نیز به حالتی مربوط می شود که قاضی در زمینه شغلی خود یعنی قضاوت دچار قصور و صدور حکم نادرست شود. در این شرایط نیز شخصی از قاضی پرونده خود به دلیل عدم رسیدگی درست به دعوا یا شکایت و به دنبال آن صدور حکم ناعادلانه، شکایت کرده و از مرجع صالح، تقاضای رسیدگی به پرونده مربوطه را خواهد داشت. این مورد نیز در دادسرای اختصاصی مربوط به این تخلفات که دادسرای عالی انتظامی قضات نامیده می شود مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

  • دکتر حسام رحیمی (کاربر عادی)

    1402/6/18 00:00

    32 مقاله - 35 پاسخ

  • رای شکایت از کارکنان یا قضات شوراهای حل اختلاف محکمه ای تحت عنوان هیئت نظارت بر تخلفات شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده است، که موظف به رسیدگی به تخلفات اعضا و کارمندان این شورا می باشند. به همین ترتیب اعضای این هیئت از افراد زیر تشکیل شده است: یک قاضی که توسط رئیس کل دادگستری استان مشخص می شود. رئیس شورای حل اختلاف استان. مسئول حفاظت و اطلاعات دادگستری استان. یک نفر عضو علی البدل که از میان قضات پایه 9 به بالاتر. (این شخص بوسیله رئیس قوه قضائیه تعیین می شود.)

  • دکتر حسام رحیمی (کاربر عادی)

    1402/6/18 00:00

    32 مقاله - 35 پاسخ

  • براساس ماده 35 قانون شوراهای حل اختلاف موارد جرم و تخلفات قاضی در لیست زیر آورده شده است: امتناع از انجام کار ارباب رجوع و یا تاخیر در پیگیری آن. تبعیض قرار دادن یا انجام اعمال غرضمندانه و یا ایجاد روابط خارج از عرف اداری با مراجعه کنندگان. درخواست پول یا مال و حتی جایگاه از مراجعین به منظور تسریع در رسیدگی و انجام کار وی. بی احتیاطی در نگهداری اسناد و اموال شورا و ارباب رجوع. تنظیم گزارش برخلاف واقعه به شورا. افشا مدارک پرونده ارباب رجوع. کوتاهی و سهل انگاری در انجام امور مربوطه.

  • دکتر حسام رحیمی (کاربر عادی)

    1402/6/18 00:01

    32 مقاله - 35 پاسخ

  • در مورد پیگیری تخلفات قضات، خود این افراد این اختیار را خواهند داشت که به تخلفات انتظامی انجام شده از طرف قاضی متخلف رسیدگی نمایند. به همین ترتیب پس از بررسی‌های انجام شده در دادسرا و به تشخیص دادیار قاضی می بایست مورد تعقیب قرار گرفته و دادستان پس از اعلام این مساله و موافقت با وی کیفرخواست خود را صادر نماید. اگر دادیار پس از پیگیری پرونده تشخیص دهد که قاضی می بایست تحت تعقیب قرار بگیرد و دادستان نیز بر این موضوع اتفاق نظر داشته باشد، کیفرخواست صادر خواهد شد و پرونده به منظور رسیدگی نهایی به دادگاه عالی قضات ارسال می شود.

  • دکتر حسام رحیمی (کاربر عادی)

    1402/6/18 00:01

    32 مقاله - 35 پاسخ

  • در صورتیکه شخصی بخواهد از یکی از قضات شکایت نماید، می بایست تا شکایت خود را به یکی از روش های زیر به دادسرای انتظامی قضات ارائه نماید. در گذشته این روند به گونه ای بود که شاکی با مراجعه حضوری به دادسرای انتظامی قضات در شهر تهران، شکایت خود را تنظیم می کرد. همچنین امکان ارسال شکواییه به دادسرای انتظامی قضات نیز وجود داشت. اما این روش، دیگر از مراحل ثبت و پیگیری شکایات خارج شده است. بنابراین در سال های اخیر کلیه شکایت های انجام شده در دادسرای انتظامی قضات توسط سامانه ثنا انجام می گیرد. برای این منظور شاکی می بایست با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت نام در این سامانه شکایت خود را ارائه نماید.

ارسال دیدگاه :
{{ error[0] }}
ابتدا ثبت نام کنید