آیا بیت کوین و ارزهای دیجیتال حلال است یا حرام؟

1403/1/10 05:34

آیا بیت کوین و ارزهای دیجیتال حلال است یا حرام؟

آیا بیت کوین حلال است یا حرام؟

حلال بودن یا حرام بودن بیت کوین برای بسیاری از مسلمانان و همچنین چندین بانک اسلامی و مقامات مالی در سالهای اخیر بحث برانگیز بوده است.

این موضوع باعث شده بسیاری از مسلمانان نگران سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به ویژه در مواقع رشد شدید قیمت این ارزها باشند. موضوعی که باعث نگرانی جامعه مسلمانان شده است عدم اطمینان از حرام یا حلال بودن افزایش سرمایه شان طبق قوانین اسلامی است.

با جمعیت ۱.۹ میلیاردی مسلمانان در سراسر جهان که معادل تقریباً یک چهارم جمعیت کل جهان است، اجماع روشنی در خصوص دیدگاه اسلام درباره ارزهای دیجیتال و بخصوص بیت کوین می تواند عاملی مهم در استفاده از این نوع از ارزها باشد.

کاربردهای حلال بیت کوین

 

طبق قوانین اسلامی، معیارهای متعددی برای حصول اطمینان از سرمایه گذاری یا درآمد حلال وجود دارد. به عنوان نمونه، درآمدی که از طریق روشهای غیراخلاقی مانند رشوه، اخاذی و سودجویی بدست می آید حرام محسوب می شود. طرح این موضوع که صرف استفاده از بیت کوین به عنوان روشی برای پرداخت این اصل را نقض می کند، چالش برانگیز خواهد بود.

 

در حال حاضر، هنوز هیچ حکم رسمی در خصوص سرمایه گذاری مسلمانان در بیت کوین وجود ندارد و در ایران هم هنوز اعلام رسمی در خصوص حرام بودن این نوع معاملات و خلاف قانون بودن آن نشده است  .


نویسنده: موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان دسته بندی: حقوقی تاریخ ثبت: 05:34 1403/1/10 233 نفر بازدید