بیت کوین و مسائل حقوقی آن

1403/1/19 19:40

بیت کوین و مسائل حقوقی آن

نکات حقوقی بیت کوین در ایران

1 نکات حقوقی بیت کوین در ایران

1.1 بیت کوین چیست؟

1.2 هدف بیت کوین

1.3 بیت کوین در ایران

1.4 نحوه سرمایه گذاری روی بیت کوین

1.5 اطلاعیه ی بانک مرکزی در باره بیت کوین

1.6 استخراج بیت کوین

1.7 استخراج بیت کوین در ایران

 

نکات حقوقی بیت کوین در ایران

 

بیت‌کوین  اولین پول دیجیتال و غیرمتمرکز جهان است که  در ایران هنوز به‌ صورت کامل به رسمیت شناخته نشده است، اما سرمایه‌گذاری، نگهداری  و یا استفاده از بیت کوین در کشور جرم هم نیست.

بیت کوین چیست؟

 

بیت کوین (bitcoin)  یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول دیجیتال را در اوایل سال ۲۰۱۸ بوجود آورده است. به عبارت دیگر بیت کوین نوع ارز دیجیتال است که می‌توان با آن خرید و سفارش‌  آنلاین انجام داده و به هر کسی در هر نقطه از جهان پول فرستاد یا حتی آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

بعد از bitcoin، رمزارزها بسیاری بوجود آمدند که ویژگی‌هایی مشابه بیت کوین داشتند و دارند.

کریپتوکارنسی‌ها یا رمزارزها دارای ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای هستند و از همین روست که با گذشت حدود ۱۰ سال از روی کار آمدن در بازار، شهرت بسیاری پیدا کرده‌اند.

هدف بیت کوین

 

به طور خلاصه هدف بوجود آمدن بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است.

از همین جهت می‌توان آن را به عنوان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال مطمئن شناخت .

بیت کوین در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها خواهند بود.

 

بیت کوین در ایران

 

بیت کوین در ایران هنوز به‌طور کامل به رسمیت شناخته نشده است، اما سرمایه‌گذاری، نگهداری یا استفاده از بیت کوین در کشور جرم نیست.

 

طبق ماده ۲ قانون مجازات عمومی، “هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان‌ جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد.”

بنابراین، به‌دلیل عدم وجود مجازات برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت  کوین تا  به امروز، نمی‌توان این اعمال را جرم دانست.

نحوه سرمایه گذاری روی بیت کوین

 

بیت‌کوین یک دنیای هیجان‌انگیز را به همراه دارد  شاید  بارها خبر شبه پولدار شدن کاربران آن‌ را شنیده باشید ،اما رویدادهایی نیز اتفاق افتاده که نشان می‌دهند بیت‌کوین فضایی گیج‌کننده و پرریسک برای تازه‌کاران و حتی افراد حرفه‌ای است.

به دلیل عدم وجود یک سازمان مرکزی هیچ بازاری به اندازه بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال نوسانی نیست و ممکن است که قیمت‌ها به طور کلی با پیش‌بینی‌های شما تفاوت داشته و به شما ضرر زیادی وارد کند .

حتما قبل از ورود به این حوزه از سرمایه گذاری با ارزهای دیجیتال کاملا آشنا شوید و با یک مجموعه حقوقی مشاوره تخصصی کنید تا دچار آسیب های قانونی و حقوقی نشوید و سرمایه شما مورد هجوم کلاه برداران این حوزه قرار نگیرد.

اطلاعیه ی بانک مرکزی در باره بیت کوین

 

بانک مرکزی در خصوص خرید، فروش بیت کوین و یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری اعلام داشت، در ایران، استخراج آن قانونی است، اما بایستی برای انجامش از وزارت صمت مجوز دریافت شود. بنابراین در ایران، استخراج آن بدون مجوز ممنوع اعلام شده است.

 

استخراج بیت کوین

 

"استخراج

ماینرها یا دستگاه‌های خاصی برای استخراج بیت‌کوین وجود دارد که با نام ASIC شناخته می‌شوند.

 

قیمت این دستگاه‌ها از زیر50 میلیون تا بالای 100 میلیون تومان متغیر است.

استخراج بیت‌کوین نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد، زیرا عوامل متعددی از جمله شناخت سخت افزار و مباحث فنی، آشنایی با استخرهای استخراج، تهیه مکان مناسب برای استخراج و بسیاری از فاکتورهای دیگر را باید مدنظر داشته باشید.

 

استخراج بیت کوین در ایران

 

استخراج ارزهای دیجیتال در ایران قانونی است،امابایدبرای انجام آن ازوزارت صنعت،معدن و تجارت مجوز دریافت شود.

استخراج ارزهای دیجیتال بدون مجوز از وزارت صمت، غیر مجاز اعلام شده است. همچنین باید از وزارت نیرو برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی دریافت کرد.

استخراج به‌‌صرفه‌ از طریق دستگاه‌های استخراجی تحت عنوان ای‌سیک (ASIC) صورت می پذیرد. این دستگاه‌ها وارداتی هستند.

تا قبل  از تیر ماه ۹۸، اداره گمرک ایران، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کرده بود و این دستگاه‌ها عموما به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. همین باعث شده بود که قانون حق ضبط و توقیف این دستگاه‌ها را داشته باشد.

اکنون امکان وارد کردن دستگاه‌های استخراج به ایران وجود دارد، اما طبق گفته معاون گمرک، برای ترخیص دستگاه‌های استخراج هم اخذ مجوز از وزارت صنعت ضروری است.

به طور کلی  استخراج ارزها دیجیتال  در ایران یک صنعت بوده و قانونی است، اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت و وزارت نیرو دریافت کرد، در غیر این صورت شرکت برق می‌تواند جلوی استفاده از برق را برای این فعالیت بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه‌های استخراج را دارد.

 

 


نویسنده: موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان دسته بندی: جرایم رایانه ای تاریخ ثبت: 19:40 1403/1/19 164 نفر بازدید