دستمزد کارگران

1403/1/26 03:40

دستمزد کارگران

با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها با افزایش ۲۵ درصدی همراه خواهد بود و به این ترتیب حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۰ برای آنها به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

این در حالی است که این افزایش در سال ۹۹ برابر با ۱۵ درصد بود و طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان و بازنشستگان ۲.۸ میلیون تومان تعیین شد.

در لایحه بودجه در مورد معافیت مالیاتی نیز مواردی عنوان شده است که بر طبق آن معافیت مالیاتی حقوق سالانه ۴۸ میلیون تومان تعیین شده افراد با حقوق بالای ۴ میلیون به صورت پلکانی مالیات پرداخت می‌کنند و این مورد برای کارگران و کارمندان زیر ۴ میلیون دریافتی صورت نمی‌پذیرد.

 

همچنین کارکنان و کارمندان دولتی و غیر دولتی مشمول مالیات بر آمد خواهند بود، که تا نرخ مالیات بر درآمد آنها تا یک و نیم برابر مبلغ ذکر شده مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصدی هستند و اگر مازاد از یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر باشد، مشمول مالیات ۱۵ درصدی هستند. مازاد اگر بین دو و نیم تا چهار برابر مبلغ ذکر شده باشد، مالیات سالانه آن ۲۰ درصد و مازاد ۴ برابر مالیات بر درآمد ۲۵ درصد خواهد بود. این موارد به صورت خلاصه به صورت زیر خواهد بود:

 

تا یک و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۰

نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۵

نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه %۲۰

نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات %۲۵

در سال ۹۹ و طبق مصوبات، سقف معافیت مالیاتی در سال ۳۶ میلیون تومان بود و در ماه نیز رقم آن سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. این در حالی است که معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال آینده ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد شد.

باین میزان حقوق تنها حدس و گمان است و تنها عددی درست می‌باشد که توسط شورای عالی کار و وزارت کار اعلام شود. اما با این حال، از طرف از سوی دولت اعلام شده است که میزان حقوق و مزایا در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت و این در حالی است که از سوی مجلس اعلام شده است که این رقم با توجه به تورم کم است و احتمال افزایش حقوق تا ۴۰ درصد نیز وجود دارد.


نویسنده: موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان دسته بندی: کارگری کارفرمایی تاریخ ثبت: 03:40 1403/1/26 189 نفر بازدید