سفته حسن انجام کار

1403/2/10 11:50

سفته حسن انجام کار

سفته تضمین حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار به هنگام استخدام کارمند و کارگر از سوی کارفرما اخذ می گردد. علت اخذ این سفته مطمئن شدن از انجام تعهدات کارگر و حسن انجام کار است . علی رغم مخالفت هایی که در این زمینه وجود دارد و جدا از اینکه آیا چنین امری قانونی می باشد یا خیر ، در حال حاضر یکی از ملزومات مراحل استخدامی بسیاری از افراد به حساب می آید. لذا گاها افراد بر خلاف میل باطنی خود اقدام به ارائه ی این سفته می نمایند. به نظر شما در حین پر کردن این سفته باید به چه نکاتی توجه داشت؟ در ادامه با توضیحات وکیل متخصص سفته همراه باشید.

سفته چیست؟

سفته نوعی سند تجاری است که در مراودات مالی و تجاری کاربرد دارد. برگه ای همانند چک ولی متفاوت با آن که کارایی های خاص خود را داراست. صادرکننده ی سفته متعهد می شود که مبلغ سفته را در تاریخی که مشخص کرده به دارنده ی سفته پرداخت نماید.

سفته کاربردهای زیادی دارد. اما به علت ساز و کار آن در سال های اخیر به منظور تضمین حسن انجام کار از سوی بسیاری از کارفرمایان اخذ می گردد.

سفته تضمین حسن انجام کار

موافقین این امر معتقدند که با وجود سفته ، کارگر و کارمند متعهد تر می گردد و به تعهدات و وظایف خود عمل می کند. اما مخالفین ابراز می کنند که این سفته می تواند آغازی باشد برای بسیاری از سوءاستفاده ها و اعمال خلاف قانون که می تواند از جانب کارفرما رخ دهد. زیرا اهرم فشاریست بر کارگر تا گوش به فرمان کارفرمای خود باشد.

فلذا آشنایی با نکات سفته و نحوه ی پر کردن آن می تواند تا حد زیادی راهگشای قضیه بوده و از بروز اختلافات حقوقی زیادی جلوگیری نماید.

8 نکته ی مهم در پر کردن سفته تضمین حسن انجام کار

مهم ترین نکته این که سفته یک سند تجاری است. در هر شرایطی به عنوان سند پرداخت از آن یاد می شود. مگر اینکه در متن سفته صریحا شاره کنید که به منظور ضمانت حسن انجام کار ارائه شده است.

برای سفته ی حسن انجام کار هرگز تاریخ قید نکنید. شما قرار نیست مبلغ این سفته را بپردازید،  پس نیازی به درج تاریخ نیست. می توانید به جای تاریخ شماره قرارداد یا تاریخ قرارداد خود را ذکر نمایید. با درج تاریخ یعنی متعهد به پرداخت آن در تاریخی مشخص خواهید بود.

بهتر است در قرارداد استخدامی خود شماره سفته را قید کرده و مشخصات کامل آن را ذکر کنید.

یک کپی از سفته ی خود همیشه داشته باشید و بهتر است همراه با امضای کارفرمای شما باشد.

در هنگام پر کردن سفته تضمین حسن انجام کار حتما نام کارفرمای خود را قید کنید. هیچ گاه سفته ای را که بابت حسن انجام کار به شخصی پرداخت می نمایید در وجه حامل صادر کنید.

با کارفرمای خود مذاکره کرده و در قرارداد استخدامی خود مشخص کنید که تحت چه شرایطی کارفرما می تواند سفته ی شما را به اجرا گذاشته و مبلغ آن را مطالبه نماید.

زمانی به کارفرمای خود سفته ارائه دهید که از قرارداد استخدامی خود مطمئن هستید. در شرایطی که کارفرمای شما قراردادی برای شما در نظر نگرفته و حقوق و بیمه ی شما مشخص نیست، هرگز سفته را به کارفرما ارائه ندهید.

رسید سفته را فراموش نکنید. رسید سفته برگه ای است که از سوی کارفرمای شما ارائه می گردد و در آن قید می شود که شما این سفته را به چه منظوری ارائه داده اید. همچنین مشخصات کامل سفته مانند شماره ، تاریخ و مبلغ سفته باید در این رسید عنوان گردد.

حکم خیانت در امانت در مورد سفته حسن انجام کار

سفته حسن انجام کار صرفا جهت ضمانت حسن انجام کار ارائه شده و قابلیت وصول ندارد. ماهیت سفته به عنوان سند پرداخت تعریف می شود اما با درج مندرجاتی می توان این ماهیت را تغییر داد و آن را صرفا به یک کاغذ غیرقابل وصول تبدیل نمود.

سفته ی شما به صورت امانت تا پایان قرارداد کار نزد کارفرما خواهد ماند و در نهایت باید به شما بازگردنده شود. در شرایطی که کارفرما این سفته را وصول کرده و وجه آن را از شما مطالبه نماید، خیانت در امانت محرز می باشد. ولی باید به این نکته توجه داشت که از جانب کارگر و کارمند قصور و خسارتی سرنزده باشد. زیرا در این صورت می توان از طریق ارائه ی مستندات و ادله ، مطالبه ی خسارت نمود و سفته را به اجرا گذاشت.

اما اگر بدون هیچ قصور و خلافی سفته ی شما به اجرا گذاشته شود با مجازات کیفری برای کارفرما همراه است.

در صورت عدم استرداد سفته و یا به اجرا گذاشتن آن توسط کارفرما با اثبات حسن انجام کار از طرف کارگر و یا کارمند ، کارفرما به جرم خیانت در امانت محکوم شده و یک تا سه سال حبس برای او در نظر گرفته می شود.

دریافت مشاوره حقوقی

امنیت شغلی برای طرفین قرارداد کار حیاتی و ضروریست. اما این امنیت شغلی زمانی مشروعیت پیدا می کند که در دایره ی قانون تعریف شود. ارائه ی سفته قانونا ضروری نیست و در جایی به آن اشاره نشده است. اما عرفا یکی از لوازم ضروری قرارداد کار و استخدام کارجویان به شمار می رود. در گذشته کارفرمایان برای ضمانت حسن انجام کار بیشتر از چک و ضامن استفاده می کردند. اما در سال های اخیر سفته به عنوان ضمانت حسن انجام کار مطرح شد.

حقوقدانان معتقدند سفته ای که بابت حسن انجام کار ارائه شده ارزش آنچنان بالایی ندارد و به اندازه ی سفته و چک ارزشمند نیست. با این حال نحوه ی پر کردن و مندرجات سفته بسیار مهم است . چرا که در ظاهر شما یک سفته در اختیار دارید که از نظر قانونی به عنوان سند پرداخت شناخته می شود. این شما هستید که بار معنایی و حقوقی آن را از پرداخت به ضمانت باید تغییر دهید.


نویسنده: کارشناس 1موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان دسته بندی: کیفری تاریخ ثبت: 11:50 1403/2/10 56 نفر بازدید