رابطه نامشروع

1403/2/7 14:49

رابطه نامشروع

رابطه نامشروع

ماده قانونی جرم رابطه نامشروع

جرم رابطه نامشروع مطابق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی هر گاه بین زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل ‌یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد.

اگر روابط نامشروع با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده تعزیر می‌شود. روابط نامشروع رابطه ای است که روابط دو جنس مخالف از حدود قانونی و شرعی خود خارج می شود. بنابراین ارتباط که خارج از محدوده شرعی روابط زن و مرد  باشد رابطه غیر مشروع تلقی می شود.

ارکان و شرایط تشکیل دهنده جرم رابطه نامشروع

1 – عنصر قانونی جرم رابطه نامشروع

رکن قانونی این جرم ماده ۶۳۷ قانون مجازات می‌باشد. مطابق ماده «هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد، فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.»

2 – عنصر مادی جرم رابطه نامشروع

عتصر مادی این جرم مشمل بر رفتار مجرمانۀ مرتکب جرم، موضوع جرم و شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق جرم است. عنصر مادی جرم مذکور از نوع فعل مثبت بوده و شامل هر نوع عملی است که منافی عفت عمومی تلقی گردد و صرف تنها بودن زن و مرد در پارک یا در ماشین و نشستن دو نامحرم و یا قدم زدن ایشان نمی‌تواند عنصر مادی جرم رابطه نامشروع تلقی گردد.

الف ) فعل مثبت :

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی رفتار مجرمانه این جرم یکی از افعال مثبت مادی لمسی چون « تقبیل و مضاجعه و غیره » می‌باشد که تقبیل در لغت به معنی بوسیدن زن و مرد می باشد. مضاجعه به معنی همبستر شدن زن و مرد می باشد.

ب ) رفتار مجرمانه  

مصادیق و موارد ذکر شده در ماده ۶۳۷جنبه تمثیلی دارند نه حصری. رفتار مجرمانه  باید به صورت فعل مادی مثبت صورت پذیرد و با ترک فعل محقق نمی شود.

ج ) شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق جرم :

وجود رابطه بین زن و مرد : اولین شرط تحقق این جرم ارتباط فی ‌مابین یک زن و مرد نامحرم است، بنابراین عنوان روابط نامشروع به دو هم جنس اطلاق نمی‌شود. بنابرابن، قانون‌گذار روابط نامشروع فی‌ مابین دو هم جنس را تحت عنوانهایی مثل مساحقه یا لواط جرم انگاری نموده است.

نامشروع بودن رابطه : دومین شرط تحقق  این جرم، نامشروع بودن رابطه بین زن و مرد است، بنابراین در صورتی که روابط فی ‌مابین زن و مرد از بابت فعالیت کاری یا هنری یا نمایشی و امثالهم باشد که از نظر عرف مشروع محسوب می شود؛ جرم رابطه نامشروع محقق نخواهد شد.

نبود رابطه زوجیت : رابطه زوجیت رابطه ای است که به پیوند ناشی از نکاح فی‌ مابین زن و مرد گفته می‌شود؛ و با عقد نکاح روابط زن و مرد مشروع تلقی می‌شود.

3 – عنصر معنوی جرم رابطه نامشروع

عنصر معنوی جرم، اراده ارتکاب آن و عمد در انجام عمل منافی عفت می‌باشد و جهت وقوع این جرم، فقط نیاز به سوءنیت عام است و نیازی به سوءنیت خاص جهت انجام جرم رابطه نامشروع نیست.

نحوه شکایت جرم رابطه نامشروع

اگر شخصی از همسرش بابت جرم روابط نامشروع جنسی و جسمانی (مثل بوسیدن، در آغوش گرفتن و غیره ) شکایت دارد باید مستقیما به دادگاه اعلام جرم و شکایت کند و اگر  شاکی مدعی است که رابطه نامشروع غیر جسمانی مثل پیامک تلگرام و غیره باید به دادسرا مراجعه کند.

اگر شکایت شاکی خصوصی مثل همسر با وجود ادله ای محکمه پسند باشد، دادگاه متهم را احضار می کند و در خصوص اتهام انتسابی تحقیق می نماید.

اگر دلیل جرم ارتباط تلفنی و پیامکی باشد، دادگاه یا دادسرا می تواند از اپراتور مربوطه تلفن همراه، اطلاعات (داده های) مربوط به تماس های تلفنی و پیامک های متهم را به جهت بررسی اخذ کند.

غیر قابل گذشت بودن رابطه نامشروع

روابط نامشروع از جمله جرایمی است که قانون مجازات آن را جرم دانسته و برایش مجازات تعیین کرده است، و یکی از جرایم منافی عفت است که نیازی به شاکی خصوصی ندارد. یعنی جرم روابط نامشروع به دلیل اینکه موجب برهم زدن نظم جامعه میشود، از جرایم غیرقابل گذشت می باشد.

در صورتیکه شاکی خصوصی وجود نداشته باشد و یا شاکی از شکایت خود رضایت بدهد، مجازات فرد از بین نمی رود. مثلا اگر مردی مرتکب روابط نامشروع شود و همسرش گذشت کند، مجازات مرد ساقط نخواهد شد، ولی با گذشت وی ممکن است مجازات کمتری برای مرتکب جرم در نظر گرفته شود.

مجازات جرم رابطه نامشروع

قانونگذار در ماده 637 قانون مجازات اسلامی برای جرم روابط نامشروع 99 ضربه شلاق تعیین نموده است و البته اگر یکی از آنها، مکَره باشد تعزیر نمی شود ( یعنی مجازات نمی گردد ) و فقط اکراه کننده مجازات می شود. با توجه به اینکه ماده 637 به نحوی تنظیم شده است که بدون تماس فیزیکی بین زن و مرد، روابط نامشروع را محرز تشخیص می دهد، لذا مرتکب چنین جرمی به 99 ضربه شلاق محکوم می شود.

اثبات جرم رابطه نامشروع چگونه است؟

راه های زیادی برای اثبات اینگونه روابط وجود دارد مانند کارهایی همچون بررسی مکالمه های بین زن و مرد و همچنین پرینت پیامک های رد و بدل شده بین زن و مرد، وجود تصاویر و یا فیلم، و بررسی رابطه آنها، اقرار، شهادت شهود و علم قاضی قابل اثبات است. البته در چنین پرونده هایی علم قاضی بسیار مهم است.

در حال حاضر، قاضی می‌تواند دستور شنود مكالمات و دریافت پرینت پیامك ها را در این پرونده‌ها بدهد و این موضوعی است كه در رویه فعلی قضایی اتفاق می‌افتد و قاضی به مخابرات دستور ارسال متن پیامك های رد و بدل شده بین متهمین و یا پرینت تماسهای آن‌ها را می‌دهد.

البته با توجه به حضور روز افزون زنان در جامعه در كنار مردان و مشاركت بالای آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی نمی‌توان حضور این دو قشر را در كنار یكدیگر كه در مواردی بالاجبار مثل حضور دو همكار به تنهایی در محل كار و  نیز در مواردی با اختیار مثل خوردن غذا در یك رستوران و یا تردد با ماشین همكاران را جرم محسوب کرد.

مرجع صالح به رسیدگی به جرم رابطه نامشروع

رسیدگی به جرم عمل نامشروع و عمل منافی عفت مستقیما در صلاحیت دادگاه می باشد و نه دادسرا . بر اساس ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری به جرائم زنا و لواط و سایر جرائم منافی عفت به طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی میشود.

منظور از جرائم منافی عفت در این قانون، جرائم جنسی حدی، همچنین جرائم روابط نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است. اگر کسی از همسرش بابت جرم رابطه نامشروع جنسی و جسمانی (مثل بوسیدن، در آغوش گرفتن و غیره ) شکایت دارد می بایستی مستقیما به دادگاه به جهت اعلام جرم و شکایت مراجعه کند.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل کیفری با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.بنابراین، مطابق ماده 306 قانون آیین دادرسی کیفری جدید، اصلاحی 24 خرداد 1394 به جرایم جنسی حدی، مانند زنا، لواط، مساحقه، رابطه نامشروع غیر از زنا مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن، به صورت مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی می‌شود.


نویسنده: کارشناس 1موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان دسته بندی: رابطه نا مشروع تاریخ ثبت: 14:49 1403/2/7 86 نفر بازدید