ایرادات وارد به قوانین محاربه با حکومت اسلامی- دکتر حسام رحیمی

1403/1/13 22:45

ایرادات وارد به قوانین محاربه با حکومت اسلامی- دکتر حسام رحیمی

ایرادات وارد به قوانین محاربه با حکومت اسلامی- دکتر حسام رحیمی 

جرم سیاسی به عمل مجرمانه‌ای اطلاق می‌شود که هدف آن واژگون کردن نظام سیاسی و اجتماعی و بر هم زدن نظم و امنیت کشور باشد که یکی از مصادیق بارز جرم سیاسی، شورش در برابر حاکم و حکومت اسلامی، و خروج گروهی از مسلمانان بر امام عادل است، که در فقه، تحت عنوان بغی از آن یاد می‌شود. تعریف و احکامی را که فقها در کتاب‌های فقهی بر این جرم ارائه داده‌اند، محدودتر از آن چیزی است که از آیات و روایات فهمیده می‌شود و بسیاری هم درکتاب ها و مقاله‌های خود به ذکر همان احکام و شرایط بسنده می‌کنند، در حالی که این جرم، دایره‌ای گسترده‌تر دارد.

با توجه به اینکه جرم بغی از جرائم مطرح شده در حقوق اسلام است و با نظم و امنیت در جامعه اسلامی ارتباط مستقیم دارد. اگر چه بغی در قانون مجازات اسلامی تحت عنوان حدود واقع شده اما همچنان به رابطه این جرم به طور مشخص اشاره‌ای نشده است.

پدیده جرم سیاسی و برخورد با مرتکبان در هر حکومتی اجتناب ناپذیر است، زیرا کمتر نظامی را می‌توان پیدا کرد که در درون آن چنین افرادی یافت نشود. از آنجا که جرم سیاسی وجود عینی و ثابتی ندارد که بتوان تعریف جامع و مانعی از آن ارائه داد، حقوق دانان در این زمینه اختلاف نظر پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین دسته بندی حقوق‌دانان از این جرم، تقسیم آن بر مبنای سیستم درونی و بیرونی است. در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 برای اولین بار از بغی صحبت به میان آمده که پیش از این در قانون سابقه نداشته است؛ پس می‌توان گفت مفهوم جدید وارد قانون مجازات اسلامی شده است.


نویسنده: دکتر حسام رحیمی دسته بندی: کیفری تاریخ ثبت: 22:45 1403/1/13 24 نفر بازدید