طلاق از جانب زوج

1403/1/24 21:18

طلاق از جانب زوج

درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است؟

شرایط طلاق از طرف مرد مانند گذشته نیست و درخواست طلاق از طرف مرد باید مطابق قانون جدید انجام شود و زوج نمی‌تواند مانند سابق به راحتی همسرش را طلاق دهد طبق قانون جدید طلاق، اگر مرد و زن نتوانند با هم زندگی کنند و شرایط ادامه زندگی برای آن‌ها سخت باشد، مرد می‌تواند گواهی عدم سازش بگیرد و به طور یک طرفه درخواست طلاق دهد. بنابراین در اولین مرحله طلاق از طرف مرد نیاز به گواهی عدم سازش است و در صورتی که این گواهی را نداشته باشید، امکان مراجعه به دادگاه خانواده برای طلاق را نخواهید داشت. بعد از دریافت این گواهی و ارائه آن به دادگاه، اگر زن با طلاق یک طرفه مرد موافق باشد و گواهی عدم سازش توسط دادگاه تایید شود، حکم طلاق صادر می‌شود. سپس زن و مرد می‌توانند به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه کرده و صیغه طلاق را جاری کنند. در غیر این صورت مسیر طلاق پیچیده‌تر می‌شود و بدون حضور یک وکیل خانواده ممکن است روند طلاق یک طرفه مرد حتی بیشتر از یک سال طول بکشد.درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

برای مطرح کردن طلاق از جانب مرد مطرح مراحل خاصی در نظر گرفته شده است. این مراحل عبارتند از:

دریافت گواهی عدم امکان سازش از یکی از دفاتر خدمات قضایی

ارسال گواهی عدم امکان سازش به دادگاه خانواده توسط مرد

ارجاع زن و مرد به داوری و معرفی یک نفر به عنوان داور با شرایط اینکه داور از نزدیکان زن و مرد باشد، بالای ۳۰ سال داشته باشد، متاهل باشد و به مسائل خانوادگی و اجتماعی آگاهی داشته باشد.

پرداخت حقوق زن از جمله مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و نحله به خاطر یک طرفه مطرح شدن طلاق از طرف مرد

بررسی مدارک پرونده و صدور گواهی عدم سازش توسط دادگاه

مراجعه به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق جهت جاری شدن صیغه طلاق

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد شامل شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج است. پس از آماده کردن این مدارک زوج می‌تواند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و گواهی عدم سازش را بگیرد. سپس این گواهی را به همراه کپی مدارک به دادگاه خانواده تحویل دهد.

طلاق از طرف مرد در دوران عقد

مراحل طلاق از طرف زوج در دوران عقد با مراحل طلاق بعد از ازدواج یکسان است. در این شرایط هم باید زوج به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و پس از دریافت گواهی عدم سازش آن را به دادگاه خانواده ارائه دهد. تنها تفاوتی که طلاق در دوران عقد و بعد از ازدواج وجود دارد، نحوه پرداخت مهریه، اجرت‌المثل، نفقه و نحله است. در دوران عقد در صورتی که زوجه باکره باشد، زوج موظف است نیمی از مهریه تعیین شده را به او بپردازد. همچنین با توجه به اینکه زوجین با هم زیر یک سقف نرفته‌اند و زندگی زناشویی آن‌ها شروع نشده است، اجرت‌المثل و نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت.

برای مطرح کردن طلاق یک طرفه مرد باید زوج گواهی عدم سازش را از دفاتر خدمات قضایی بگیرد.

طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

اگر طلاق از سمت مرد مطرح شده باشد و زن به حکم صادر شده اعتراض داشته باشد، دادگاه تجدید نظر تشکیل می‌شود و امکان دارد از زمان مطرح شدن درخواست طلاق تا انجام آن بیشتر از یک سال زمان نیاز باشد. اما در صورتی که زن به حکم صادر شده توسط دادگاه اعتراضی نداشته باشد و با درخواست طلاق یک طرفه مرد مخالفت نکند، از زمان ارائه درخواست طلاق تا زمان جاری شدن صیغه طلاق بین ۴ ماه تا ۶ ماه زمان لازم است. پیش تر در مقاله مدت زمان طلاق از طرف مرد در این باره به شما توضیح دادیم به صورت کامل توضیح دادیم.طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد

معایب طلاق از طرف مرد

با وجود اینکه در قانون کشور ما حق طلاق با مرد است، اما مطرح کردن درخواست طلاق یک طرفه مرد معایبی هم دارد. از جمله معایب طلاق از سمت زوج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورت عدم اعتراض زوجه به حکم دادگاه، طلاق از طرف مرد بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

اگر زن به حکم دادگاه اعتراض کند پیچیدگی‌های طلاق از طرف مرد چند برابر می‌شود و پرونده ممکن است حتی بیشتر از یک سال طول بکشد.

اگر مشکلاتی مانند سوء اخلاق در زن وجود نداشته باشد، مرد موظف است که طبق شرط تصنیف دارایی که در زمان عقد امضا شده ۵۰ درصد یا نیمی از دارایی خودش را که بعد ازدواج به دست آورده به زن واگذار کند.

در صورتی حکم طلاق صادر می‌شود که مرد حقوق زن مانند مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و نحله را پرداخته باشد.

جمع‌ بندی

مراحل طلاق از طرف مرد ساده‌تر از طلاق از طرف زن است. در واقع مرد تنها به یک گواهی عدم سازش، پرداخت حقوق زن بعد از طلاق به صورت قسطی یا یکجا و تایید دادگاه برای جدایی نیاز دارد؛ اما زن باید برای جدایی از همسرش دلیل داشته باشد. با این وجود، در پرونده‌های طلاق از طرف مرد اعتراض زن به حکم دادگاه یا عدم توانایی مرد برای پرداخت حقوق زن توسط مرد می‌تواند پرونده را پیچیده کند. بنابراین برای طی کردن مراحل طلاق یک طرفه مرد، مشخص شدن حقوق زن در طلاق از طرف مرد و پیش بردن پرونده نیاز به وکلای متخصص این حوزه دارید. وکلای موسسه دادسو پرونده‌های موفق زیادی در زمینه طلاق را به سرانجام رسانده‌اند و برای پیشبرد پرونده در کمترین زمان می‌توانند کمکتان کنند.


نویسنده: کارشناس 1موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 21:18 1403/1/24 35 نفر بازدید