تایید رجوع از هبه

1403/1/28 02:41

تایید رجوع از هبه

“تأیید رجوع از هبه”

 

هبه عقدي است كه به موجب آن يك نفر مالي را مجاناً به شخص ديگري تمليك مي‌كند.تمليك ­كننده را واهب،‌ طرف ديگر عقد را متهب (ياموهب­له) و مالي را كه مورد هبه است، عين موهوبه مي‌گويند. برای رجوع از هبه ، واهب به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست ارائه می‌کند.

در صورتی که عقد هبه ثبت شده و دارای سند رسمی باشد واهب بدون اینکه نیاز باشد هبه را به اثبات برساند درخواست رجوع خود را مطرح می‌کند. اما زمانی که هبه به صورت رسمی به ثبت نرسیده باشد (هبه‌نامه عادی یا هبه شفاهی) در این حالت واهب مکلف است تا در دادگاه ابتدا انعقاد عقد هبه را به اثبات رسانده آنگاه اعلام کند که می‌خواهد از عقد رجوع کند. در هر دو حالت واهب موظف است تا با استفاده از ادله اثبات دعوا ثابت کند که از حق رجوع برخوردار است.

طبق قانون، عقد هبه واقع نمی‌شود، مگر با قبول متهب و قبض او. با توجه به این تعریف، مادامی که متهب مال را قبض (دریافت) نکرده باشد، عقد هبه منعقد نشده است؛ بنابراین رجوع هم موضوعیت نمی‌یابد و واهب می‌تواند هر زمان که بخواهد آن مال را پس بگیرد.

اگر عقد هبه منعقد و عین موهوبه هم قبض شده باشد، واهب در صورتی می‌تواند از عقد رجوع کند و مال موهوبه را پس بگیرد که دو شرط محقق شده باشد:

  1. عین موهوبه موجود باشد
  2. حق رجوع واهب از بین نرفته باشد. شرط اول که روشن است؛ چنانچه عین مال از بین رفته باشد؛ دیگر امکان رجوع وجود نخواهد داشت

نویسنده: مهناز عباسی دسته بندی: عقود و قراردادها تاریخ ثبت: 02:41 1403/1/28 399 نفر بازدید