فک پلمپ

1403/1/18 11:13

فک پلمپ

“فک پلمپ”

به معنای تعطیل کردن و جلوگیری از فعالیت یک مکان می­ باشد. فک پلمپ واحدهای صنفی پس از صدور پروانه کسب و یا پس از گذشت یک هفته از تاریخ پلمپ در صورت تشکیل پرونده در اتحادیه و ارائه مدارک مربوط توسط متقاضی به اتحادیه توسط نیروی انتظامی انجام می­ گردد.

برای رستوران­ ها و محل ­های عرضه­ کننده مواد غذایی که به علت عدم توجه به مقررات و اصول و موازین بهداشتی تعطیل می­ شوند پس از اخذ تعهد محضری دائر به التزام به رعایت مقررات بهداشتی ممکن است.

شخص با پرداخت بدهی یا انجام کاری که ملزم به آن بوده است می­ تواند موجبات پلمپ را مرتفع نماید. همچنین در صورتی که مراجع ذیصلاح از فک خودداری کنند اشخاص ذینفع می­ توانند تقاضای فک را به طرفیت مراجع ذیربط از دادگاه  تمایند.

هرگاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح‌ رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو نماید یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن ‌پلمپ تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم‌ خواهد شد
در صورتی که مستحفظ آن مرتکب شده باشد به حبس از یک تا دوسال محکوم می‌شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع‌ گردد مجازات مستحفظ یک تا شش ماه حبس یا حداکثر (۷۴) ضربه‌شلاق خواهد بود.


نویسنده: مهناز عباسی دسته بندی: سایر موضوعات حقوقی تاریخ ثبت: 11:13 1403/1/18 175 نفر بازدید