موادمخدر

1403/1/17 18:13

موادمخدر

حمل و نگهداری مواد مخدر

حمل و نگهداری مواد مخدر در حال حاضر یکی از ده جرم اول کشور را تشکیل می دهد و پرونده های مطروحه بی شماری در باب این دعاوی در محاکم در حال رسیدگی است. متاسفانه افراد بیشماری بنا به هر جهتی درگیر استعمال مواد مخدر می گردند و همین امر زمینه را برای سوء استفاده کنندگان باز می نماید که جان و مال مردم را دستخوش اقدامات خود نمایند.

 

مواد مخدر چیست؟

مواد مخدر یا narcotic یا سرخوش نما، موادی هستند شیمیایی که جهت تفریح و گاها به انگیزه های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد به جهت نوع ترکیبات موجود در آن ها حالت سرخوشی به فرد مصرف کننده القا می نماید و در نتیجه استعمال مکرر مواد مذکور ، فرد مصرف کننده عادت شدیدی به استفاده مداوم پیدا می نماید و همین امر باعث می شود که مصرف کننده به مواد مزبور معتاد گردد و در مواقعی که استفاده ننماید دچار کلافگی و درد شدید شود.

مصرف مداوم مواد مخدر می تواند سبب بروز توهمات ذهنی برای مصرف کننده نیز گردد و گاها برخی از مواد مخدر سبب از خود بیخود شدن مصرف کننده و سبب ارتکاب اعمالی از فرد می گردد که مسلما در حالت عادی چنین اعمالی رخ نمی داده است.

حتی با توجه به جرایمی که در برخی از استعمال کنندگان مواد مخدر مشاهده می شود، این افراد در ارتکاب جرم در حالت عادی قرار نداشته اند و برخی از آنان در حالت جنون به جهت مصرف بی رویه اقداماتی همچون قتل را مرتکب می گردند.

از این رو به جهت مضرات استعمال مواد مخدر و لطمات جبران ناپذیری که از استعمال و درگیر شدن افراد از  مصرف مواد مخدر حاصل می گردد قانون گذار بر آن شد تا قانونی را جهت استعمال و نگهداری و حمل مواد مخدر وضع نماید و این اعمال را مورد جرم انگاری قرار دهد.


نویسنده: مهناز عباسی دسته بندی: کیفری تاریخ ثبت: 18:13 1403/1/17 145 نفر بازدید