حکم تولیت چیست؟

1403/2/1 03:40

حکم تولیت چیست؟

حکم تولیت چیست؟
 

یکی از مباحثی که در قانون مدنی به آن پرداخته شده است ، وقف است ، در واقع وقف بدین معناست که اصل مال و عین آن ثابت می ماند و استفاده از منافع در کارهای عام المنفعه استفاده می گردد . در مواد 55 الی 91 قانون مدنی به اینکه واقف باید دارای چه شرایطی باشد ، مال موقوفه چه ویژگی های دارد و غیره پرداخته است ، اما زمانی واقف فردی را متولی در امور موقوفه قرار می دهد ، فرد متولی برای اثبات و انجام اقدامات خود نیاز به حکم تولیت دارد یا خیر ؟ مرجع صدور حکم تولیت کجاست ؟ 

 

تولیت چیست ؟

برای بیان صدور حکم تولیت ابتدا به بررسی اینکه تولیت چیست و متولی کیست می پردازیم . 

واقف می تواند تولیت یعنی اداره کردن امور موقوفه را مادام الحیات یا در مدت معینی برای خود قرار دهد و نیز می تواند متولی دیگری معین کند که مستقلا یا مجتمعا با خود واقف اداره کند . تولیت اموال موقوفه ممکن است به یک یا چند نفر دیگر ، غیر از خود واقف واگذار شود که هر یک مستقلا یا مشترکا اداره کنند و همچنین واقف می تواند شرط کند که خود او یا متولی که معین شده است نصب متولی کند و یا در این موضوع هر طور که صلاح بداند انجام می دهد . 

 

حکم تولیت

 

زمانی که واقف تولیت مال خود را به شخصی داد ، فرد برای اقدامات خود نیاز به حکم تولیت دارد .

متولی برای درخواست حکم تولیت هم می تواند به دادگاه مراجعه نماید و هم می تواند به اداره اوقاف مراجعه کند . متولی اگر از طریق مراجع قضایی اقدام نماید ، باید ابتدا دادخواست ارائه کند تا به درخواست وی رسیدگی شود . 

زمانی که فرد متولی به اداره اوقاف مراجعه می نماید اداره صالح به رسیدگی در هر استان در محلی است که مال موقوفه در آنجا قرار دارد . هر اداره اوقاف مرجعی به عنوان اداره تحقیق دارند که همانند جلسات رسیدگی در دادگاه عمل کرده و حکم صادر می نمایند . 

 


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: وقف تاریخ ثبت: 03:40 1403/2/1 195 نفر بازدید