اعمال اصلاح صدور حکم به بیش از حداقل مجازات تعزیری برای معاون جرم

1403/2/7 09:44

اعمال اصلاح صدور حکم به بیش از حداقل مجازات تعزیری برای معاون جرم

اعمال اصلاح صدور حکم به بیش از حداقل مجازات تعزیری برای معاون جرم

 

چکیده: بر طبق مادۀ 72 قانون مجازات اسلامی مجازات معاون حداقل مجازات تعزیری مقرر در قانون است و اگر دادگاه بدوی اشتباهاً بیشتر از حداقل مجازات تعیین کرده باشد، دادگاه تجدیدنظر رأی صادره را نقض نمی کند بلکه آنرا اصلاح و ابرام می کند.     

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای ک.ن. فرزند م. 57 ساله با وکالت آقای ن.الف. دائر بر معاونت در جعل امضاء شاکی آقای ن.ن. با وکالت آقای م.ع. بدین توضیح که وکیل شاکی مرقوم داشتند متهم که برادر شاکی می باشند در تاریخ 4/12/87 با بردن شخصی در دفتر خانه شماره 66 وی را جای موکل من جا زدند و وکالت نامه شماره 68916 را اخذ کردند دادگاه با توجه به مجموع محتویات پرونده و کیفرخواست صادره و ملاحظه استعلام انجام گرفته از اداره گذرنامه در ص 45 و 46 که قید کردند شاکی در تاریخ 19/6/78 از ایران خارج گردید و در تاریخ 23/1/88 به ایران بازگشته است، حاکی از اثبات بزه فوق توسط متهم می باشد. بر این اساس به استناد مواد 723 و 536 قانون مجازات اسلامی نامبرده را به پرداخت مبلغ پنج میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم می نماید. اما اتهام دیگر وی را دائر بر استفاده از سند مجعول فوق¬دادگاه با توجه به محتویات پرونده و مدافعات موجه وکیل وی [مبنی] بر اینکه موکل وی از این وکالت نامه هیچ استفاده ای نکرده اند و مورد استفاده وی برای اخذ سند رسمی وکالت نامه های دیگری از دفتر خانه شماره 187 بوده است، لذا دادگاه در این قسمت از ناحیه متهم بزهی را احراز ننموده و به استناد اصل 37 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حکم تبرئه وی را صادر می نماید. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر تهران می باشد.

رئیس شعبه 1005 دادگاه عمومی جزایی تهران – غفاری

 

رای دادگاه تجدید نظر

درخصوص تجدیدنظرخواهی: 1- آقای م.ف. به وکالت از آقای ن.ن. 2-آقای ن.الف. به وکالت ازآقای ک.ن. نسبت به دادنامه شماره 00036مورخ27/1/91 صادره از شعبه محترم 1005 دادگاه عمومی جزایی که به موجب آن آقای ک.ن. به لحاظ معاونت در جعل در رابطه با سند شماره 68916 به پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم و از حیث ارتکاب استفاده از سند مجعول به شرح مضبوط در دادنامه مذکور تبرئه گردیده ابتدا در مورد محکومیت آقای ک.ن. به جهت ارتکاب معاونت در جعل تجدیدنظرخواهی مدلل و مستندی که نقض و گسیختن دادنامه تجدیدنظرخواسته را ایجاب نماید مطرح نگردیده و بر استنباط دادگاه محترم نخستین از حیث احراز بزهکاری خدشه ای وارد نیست البته حسب منطوق صریح ماده 726 قانون مجازات اسلامی دادگاه محترم می بایستی حداقل مجازات جزای نقدی را مقرر می نمودند. علی هذا دادگاه ضمن رد تجدیدنظرخواهی در این خصوص به تجویز بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی کیفری محاکم عمومی و انقلاب و تبصره 4 ماده 22 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب با تقلیل جزای نقدی از پنج میلیون ریال به پرداخت سه میلیون و اصلاح مواد قانونی مورد استناد به مادتین 43و 726و 533 قانون مجازات اسلامی، دادنامه تجدیدنظرخواسته را تأیید و ابرام می نماید ولکن درخصوص صدور رأی برائت از اتهام استفاده از سند مجعول با عنایت به مندرجات لوایح تجدیدنظرخواهی و مداقه در مجموع تحقیقات و بررسیهای معمول گردیده تجدیدنظرخواهی آقای م.ف. به وکالت از آقای ن.ن. دراین رابطه وارد تشخیص و دادگاه به تجویز بند ب ماده 257 قانون آیین دادرسی کیفری محاکم عمومی و انقلاب دادنامه تجدیدنظرخواسته را در این خصوص نقض و با احراز بزهکاری ک.ن. در رابطه با ارتکاب بزه استفاده از سند مجعول مستنداً به ماده 535 قانون مجازات اسلامی آقای ک.ن. را به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم می نماید.رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 22 دادگاه تجدیدنظراستان تهران – مستشاردادگاه

شهرابی فراهانی - نوری نجفی


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: آیین دادرسی کیفری تاریخ ثبت: 09:44 1403/2/7 333 نفر بازدید