خرید و فروش مال از روی نمونه

1403/1/20 23:30

خرید و فروش مال از روی نمونه

خرید و فروش مال از روی نمونه

 

قرارداد خرید و فروش دامنه بسیار گسترده ای دارد . از خرید و فروش خانه و مغازه و املاک گرفته تا خرید اتومبیل و کالای کلی دیگر . گاهی اوقات خریدار قصد خرید کالایی را دارد که تنها تعداد آن زیاد است به همین دلیلی امکان دسترسی به همه آن وجود ندارد مثلا خرید 20 تن برنج هاشمی . در این موارد ممکن است یا 20 تن برنج هاشمی هنوز آماده نباشد یا اینکه امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد به همین دلیل خریدار می تواند با رویت نمونه ای از این برنج تصمیم خود را برای بستن این قرارداد بگیرد . به این نوع خرید و فروش ، خرید از روی نمونه یا فروش از روی نمونه می گویند . 

 

فروش از روی نمونه

 

در مواردی مثل بالا که گفتیم فروشنده نمونه ای از کالا را به مشتری نشان می دهد تا او کالا را ببیند و ویژگی ها و اوصاف آن را بررسی کند تا در صورتی که مایل بود قرارداد ببندند . در صورت انعقاد قرارداد ، عرف است که نمونه را خریدار نزد خود نگه می دارد یا آن را به نفر سومی می دهند تا اگر لازم بود آن را با کالایی که تحویل داده می شود مقایسه کنند . در فروش از روی نمونه ، فروشنده ملزم است کالایی مانند نمونه به مشتری تحویل دهد . حال اگر فروشنده کالای مشابه ارائه نکند تکلیف مشتری چیست ؟ آیا می تواند قرارداد را فسخ کند یا مجبور است آن را همانطور که هست بپذیرد ؟

 

عدم تحویل کالا مانند نمونه

 

همانطور که گفته شد در فروش از روی نمونه فروشنده باید کالا را مطابق نمونه تحویل دهد . حال اگر فروش از روی نمونه صورت بگیرد اما فروشنده کالایی را تحویل دهد که مشابه کالای نمونه نیست ، در مرحله اول مشتری می تواند فروشنده را به تحویل دادن کالای مشابه ملزم کند به این طریق که از او بخواهد که به تعهد خود عمل کند . در فروش از رو نمونه مشتری حق بر هم زدن معامله را ندارد و تنها در یک مورد حق فسخ قرارداد را پیدا می کند و آن زمانی است که الزام کردن به او انجام تعهدش ممکن نباشد و به وسیله دیگری هم نتوان مانند آن را کالا تهیه کرد .


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: بیع تاریخ ثبت: 23:30 1403/1/20 221 نفر بازدید