فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

1403/1/10 04:49

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

 

یکی از رایج ترین و پرکاردبرد ترین قراردادها ، قرارداد اجاره است که به دلیل کاربرد زیاد آن قانونگذار قانونی با عنوان قانون روابط موجر و مستاجر را تصویب کرده به عبارت دیگر علاوه بر این که در قانون مدنی در خصوص قرارداد اجاره مطالبی بیان شده است در قانون روابط موجر و مستاجر به صورت اختصاصی تر و جزی تری به این موضوع پرداخته شده است . در واقع اجاره یا کرایه دادن به صورت قرارداد بین افراد انجام می شود در قرارداد اجاره مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود یعنی مستاجر به ازای استفاده از ملک یا خانه موجر مبلغی به به وی تحت عنوان اجاره بها می پردازد . در اجاره مواردی از قبیل مدت ، مبلغ اجاره بها و مواردی که طرفین حق فسخ قرارداد را دارند و غیره ذکر می گردد که موارد فسخ اجاره از سوی موجر با موارد فسخ قرارداد از سوی مستاجر متفاوت می باشد که باید توجه داشت که به دلیل لازم بودن عقد اجرا فسخ آن به سهولت انجام نمی شود الخصوص قبل از پایان یافتن مدت اجاره که نیاز به وجود حق فسخ در قرارداد اجاره می باشد اما اگر امکان فسخ در قرارداد اجاره وجود داشت آیا باید ضرر و زیان پرداخت شود و یا نیاز به پرداخت کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل است یا خیر . در این مقاله به بررسی کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل و فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل می پردازیم .

 

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

 

برای فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل یعنی بعد بستن قرارداد اجاره و قبل از تحویل گرفتن ملک مستاجر ممکن است قصد بر هم زدن قرارداد اجاره را داشته باشد که در این صورت باید یکی از موارد فسخ از جمله وجود عیب در عین مستاجره و وجود حق فسخ و عدم تحویل عین مستاجره وجود داشته باشد که مستاجر بتواند ملک را قبل از تحویل عین مستاجره فسخ نماید .

وجود عیب در عین مستاجره ( ملک ) یعنی عیبی وجود داشته باشد که موجب تفاوت عین مستاجره یا نقص و یا اشکال عین مستاجره با مندرجات قرارداد گردد ، در این صورت مستاجر می تواند هر زمان بعد از انعقاد قرارداد اجاره را فسخ نماید . 

وجود حق فسخ در قرارداد اجاره بدین معنا می باشد که در قرارداد اجاره و در اغلب قرارداد ها بندی با عنوان حق فسخ یا خیارات قرارداده شده است که در صورت وجود هر یک از آن ها طرفین می توانند قرارداد را فسخ نمایند .

عدم تحویل عین مستاجره همانطور که مشخص است در صورت عدم تحویل عین مستاجره مستاجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید به دلیل آن که بر طبق قانون موجر مکلف است عین مستاجره ( ملک ) را برای استفاده مستاجر به وی تحویل دهد و در غیر این صورت مستاجر می تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید .   

 

کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

 

برای اینکه بدانیم منظور از کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل این است که ابتدا باید گفت که کمیسیون مبلغی است که طرفین بابت حق الزحمه به بنگاه های مشاور املاک پرداخت می کنند که امروزه با وجود قانون در این خصوص میزان حق کمیسیون و شرایط دریافت کمیسیون در قانون بیان شده است و علاوه بر این موجر یا مستاجر در صورتی که قرارداد اجاره پیش از موعد تحویل داده شود ممکن است دچار ضرر زیانش شوند که در این صورت می توانند ضرر و زیان ناشی از فسخ قرارداد را دریافت نمایند .

در خصوص اینکه چه زمانی بعد از فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل باید کمیسیون یا ضرر و زیان پرداخت گردد باید گفت که پرداخت ضرر و زیان بستگی به علت فسخ قرارداد دارد . به عنوان مثال اگر مستاجر اجاره بها پرداخت نکند و قرارداد اجاره فسخ شود در این صورت مستاجر باید ضرر و زیان پرداخت کند که این ضرر و زیان را کارشناس تعیین خواهد کرد . 

در خصوص حق کمیسیون مشاورین املاک، بعد از فسخ قرارداد اجاره و پیش از تحویل آن باید گفت که مشاورین املاک با معرفی ملک به مستاجر و انعقاد قرارداد اجاره، استحقاق دریافت کمیسیون قانونی را داشته و نیازی وجود ندارد که  ملک، تحویل مستاجر گردیده و قرارداد اجاره اجرا شود، مگر در صورت تقصیر بنگاه املاک که باید خسارت پرداخت نمایند. بنابراین در صورت فسخ قرارداد، بنگاه های املاک موظف به برگرداندن کمیسیون دریافتی نمی باشند.

و لازم به ذکر است اگر در قرارداد شرط شده باشد که مبلغ کمیسیون طرف مقابل در صورت فسخ قرارداد باید پرداخت گردد فسخ کننده موظف به پرداخت حق کمیسیون به طرف مقابل می باشد و در صورتی که در قرارداد این شرط گذاشته نشده باشد موظف نمی باشند یعنی اگر در ضمن قرارداد حق فسخ داشته باشید نیازی به پرداخت کمیسیون نیست .


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: عقود و قراردادها تاریخ ثبت: 04:49 1403/1/10 288 نفر بازدید