حق اولاد به زنان شاغل تعلق می گیرد

1403/1/30 06:24

حق اولاد به زنان شاغل تعلق می گیرد

آیا حق اولاد به زنان شاغل تعلق می گیرد؟

 

کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: بارها توضیح داده شده که حق اولاد برای زنان و مردان به صورت یکسان وجود دارد.

او با بیان اینکه شاهد هستیم که اختلافاتی در این خصوص بین کارگر و کارفرما وجود دارد که بعضا کارفرما حق اولاد زنان را پرداخت نمی‌کند گفت: یکی از دلایلی که باعث می شود حق اولاد زنان پرداخت نشود این است که کارفرما اعلام می کند از آنجایی که شما متاهل هستید و همسر شما سرپرست خانواده است مشمول دریافت حق اولاد نمی شوید.

حاجی زاده گفت: زنانی که از همسرانشان جدا شده اند نیز مشمول دریافت حق اولاد هستند اما کارفرما اعلام می کند چون فرزند شما در حضانت تان قرار نگرفته است مشمول دریافت حق اولاد نیست در حالی که تنها شرط پرداخت حق اولاد این است که پرسنل و کارگر فارغ از سن و سال و جنسیت ۷۲۰ روز سابقه بیمه داشته باشند. وی با بیان اینکه ۷۲۰ روز کارکرد در کارگاه باعث می شود حق اولاد به کارگر تعلق بگیرد،افزود:جنسیت باعث عدم استفاده از این حق طبیعی زنان نمی شود.

حاجی زاده گفت: زنانی که از همسرانشان جدا شده اند مستحق دریافت حق اولاد مي شود،به دلیل اینکه در قانون تامین اجتماعی هیچگونه اشاره ای در خصوص سرپرستی و حضانت فرزند نشده است وی افزود صرف اینکه افراد فرزند داشته باشند مشمول دریافت حق اولاد ‌شوند همچنین حق اولاد که برای پسر بچه برای دختر تا سن ۱۸ سالگی باید پرداخت شود و بالای سن ۱۸ سالگی به شرط داشتن اشتغال به تحصیل و یا بیماری صعب العلاج کارفرما باید پرداخت حق اولاد را ادامه دهد.


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: کارگری کارفرمایی تاریخ ثبت: 06:24 1403/1/30 1553 نفر بازدید