مهلت پرداخت دیه برای شرکت های بیمه

1403/2/1 22:13

مهلت پرداخت دیه برای شرکت های بیمه

مهلت پرداخت دیه برای شرکت های بیمه

 

مرجع صدور:   شعبه 6 دادگاه تجدید نظر استان تهران    

مهلت‌های پرداخت دیه مقرر در قانون مجازات اسلامی برای جانی و محکوم‌ٌعلیه می‌باشد و به شرکت‌های بیمه‌ای تسری ندارد بنابرین شرکت‌های بیمه‌ای به محض اثبات مسئولیت تکلیف به پرداخت دارند.

رای بدوی

در خصوص دادخواست خواهان به طرفیت خواندگان به خواسته مطالبه دیه کامل یک مرد مسلمان موضوع دادنامه 1291 به علاوه هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل نظر به اینکه حسب مفاد ماده 302 قانون مجازات اسلامی مهلت پرداخت دیه در جرائم غیر عمدی دو سال از تاریخ وقوع حادثه بوده و خواهان نیز دلیلی بر جبران خسارت زودتر از موعد معین ارائه ننموده لذا دادگاه مستنداً به بند 7 ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 19دادگاه عمومی حقوقی تهران - یازرلو

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ف.ب. به وکالت از خانم م.ب. به طرفیت شرکت بیمه الف. نسبت به دادنامه شماره 1306-20/12/90 شعبه 19 دادگاه عمومی تهران که به شرح آن قرار رد دعوی خواهان بدوی به خواسته مطالبه یک فقره دیه کامل مرد مسلمان به انضمام هزینه‌های دادرسی صادر گردیده است با عنایت به اینکه مطابق ماده یک قانون بیمه بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر به محض اثبات مسئولیت و تعهدات [بر] عهده بیمه‌گذار بیمه‌گر مکلف به جبران خسارات وارده خواهد بود و مهلت‌های مقرر در ماده 302 قانون مجازات اسلامی فقط برای جانی و محکومٌ‌علیه بوده و دلیلی که موجب تسری موعد دو ساله پرداخت دیه در جرایم غیر عمد به شرکت‌های بیمه باشد ارائه نگردیده است لذا دادگاه تجدیدنظرخواهی به عمل آمده را وارد تشخیص داده و با توجه به اینکه دعوی نقض مقررات طرح گردیده و مستنداً به مواد 348 و 353 از قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته پرونده را جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه بدوی اعاده می‌نماید این رأی حضوری بوده و قطعی است 

رئیس شعبه 6 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مستشاردادگاه 

فارسیجانی- صوفی


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: آیین دادرسی تاریخ ثبت: 22:13 1403/2/1 381 نفر بازدید