مجازات فحاشی چست؟

1403/1/10 05:50

مجازات فحاشی چست؟

مجازات فحاشی چست؟

 

فحاشی بسیار ناپسند تلقی می‌شود و در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جرم فحاشی آن است که شخصی نسبت به شخص یا اشخاص دیگر الفاظ رکیک و زشت بکار ببرد. فحاشی از مصادیق توهین است که طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک، به مجازات فحاشی مرتکب و تا ۷۴ ضربه شلاق یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

فحاشی ناموسی

فحاشی ناموسی یعنی اگر فحاشی به نحوی باشد که شخص به کسی یا کسانی از خانواده شاکی عناوین ناروا نسبت دهد، به ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ همچنین اگر فقط به لفظ توجه داشته باشد و نه به معنای آن کلمات، فقط به مجازات مقرر برای فحاشی و توهین محکوم می‌شود که طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جزای نقدی از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.

 

فحاشی پیامکی و مجازات آن

طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی اگر از طریق لوازم مخابراتی ایجاد مزاحمت شود، علاوه بر اجرا مقررات خاص شرکت مخابرات مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد؛ چنانچه از طریق پیامک فحاشی انجام شود مرتکب، به مجازات مزاحمت تلفنی نیز محکوم می‌شود.

 

افترا و مجازات آن

افترا آن است که شخص با نوشته یا درج در روزنامه‌ها و مجلات یا سخنرانی در مجامع یا با هر وسیله‌ای به کسی امری با صراحت را نسبت دهد و نتواند صحت آن را ثابت کند، این عمل افترا محسوب می‌شود. به طور مثال، شخصی در نوشته‌ای که به تابلو اعلانات ساختمان نصب می‌کند، مدیر را شخص خائن در اموال مال ساختمان قلمداد کند و نتواند آن را ثابت کند، مرتکب افترا شده است، در واقع افترا از فحاشی‌هایی است که در آن مرتکب به یک ماه تا یک سال حبس و یا یک تا ۷۴ ضربـه شلاق محکوم می‌شود.

 

تهمت

نسبت دادن بزه و یا عمل مجرمانه از ناحیه شخص به دیگری در صورتی‌که نتواند آن‌ را اثبات کند، تهمت است. تهمت با افترا دارای یک معنا و کاربرد است.

 

توهین به مقامات رسمی و حقوقی

توهین به وکلای دادگستری، شهردای، روسـا قوا سه گانه معاونان رییس جمهور و وزرا، نمایـندگان مـجلس، اعضا شورا نگهبان، قضات، اعضا دیوان محاسبات یا کارمندان دولت در حین انجام وظیفه ۳ تا ۶ ماه حبـس یا ۵۰ هزار یا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد داشت.

 

توهین و فحاشی به بانوان و اطفال

توهین و فحاشی به بانوان و اطفال در معابر عمومی جرم بوده و طبق قانون مجازات فرد به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تـا ۷۴ ضربـه شلاق محکوم خواهد شد.

 


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: آیین دادرسی مدنی تاریخ ثبت: 05:50 1403/1/10 252 نفر بازدید