نقش گمرک در تعیین ارزش تجاری مشروبات الکلی

1403/2/7 04:14

نقش گمرک در تعیین ارزش تجاری مشروبات الکلی

نقش گمرک در تعیین ارزش تجاری مشروبات الکلی

 

چکیده:قاضی در اجرای مادۀ 702 قانون مجازات اسلامی و برای تعیین جزای نقدی که باید پنج برابر ارزش تجاری مشروبات الکلی مکشوفه باشد، از ادارۀ گمرک استعلام و طبق نظریۀ آن مرجع میزان ارزش را تعیین می کند.

رای بدوی

به موجب کیفرخواست شماره 90/541800/م-16/12/90 صادر شده از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 20 تهران م.ک. فرزند ع. متولد 1356 و مسلمان و دارای سوابق متعدد کیفری (ص34) با وکالت بعدی س.ح. متهم است به قاچاق و نگهداری و حمل 500 قوطی و بطری مشروب الکلی دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده و گزارش مرجع انتظامی از نحوه ی دستگیری متهم که با تیراندازی و اصابت گلوله به خودروی پرشیا به شماره انتظامی ... و حامل مشروب الکلی نامبرده را مجبور به توقف کرده  اند و از خودروی یاد شده نیز 288 قوطی و212 شیشه مشروب الکلی کشف گردیده است و با توجه به اقرار صریح و مقرون به واقع متهم به حمل مشروب از شهرستان کرج به ... و با عنایت به سایر امارات و قرائن و سوابق متعدد و مشابه کیفریِ نامبرده، بزهکاری وی دایر بر حمل و نگهداری مشروبات الکلی محرز است و به استناد ماده 702 و703 قانون مجازات اسلامی با اصلاحات بعدی در سال 87 نامبرده را به تحمل یک سال حبس و 74 ضربه شلاق تعزیری و به پرداخت 00/000/508 ریال جزای نقدی بابت پنج برابر ارزش تجاری مشروبات الکلی مکشوفه از متهم وفق نظریه گمرک (ص12) در حق صندوق دولت محکوم می کند و نظر به اقرار متهم به مالکیت خودروی حامل مشروب و خرید اقساطی آن، در اجرای تبصره ماده 703 قانون یاد شده خودروی حامل مشروب نیز به نفع دولت ضبط می¬گردد و مشروبات الکلی معدوم گردد. اما در خصوص اتهام دیگر متهم دایر بر قاچاق مشروبات الکلی، نظر به اینکه وی اظهار می دارد مشروب را از کرج تحویل گرفته بود تا در ... تحویل بدهد و دلیلی بر وارد کردن مشروب توسط متهم از مرزهای کشور در پرونده ارائه نشده است، لذا به جهت فقد دلیل اثباتی و به استناد ماده 177 قانون آیین دادرسی کیفری رأی بر برائت نامبرده از بزه قاچاق مشروب الکلی صادر و اعلام می گردد. این رأی حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد .

رئیس شعبه 1089 دادگاه عمومی جزایی تهران - غفاری

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی س.ح. به وکالت م.ر. فرزند ع. نسبت به دادنامه شماره 00140 مورخ 17/2/91 صادره از شعبه 1089 دادگاه عمومی جزائی تهران که به موجب آن نامبرده به اتهام حمل و نگهداری مشروبات الکلی موضوع گزارش مرجع انتظامی به تحمل یک سال حبس تعزیری و تحمل هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز ضبط خودروی حامل مشروبات الکلی و پرداخت مبلغ 000/000/508 ریال جزای نقدی بابت پنج برابر ارزش مشروبات الکلی محکوم گردیده است، با توجه به محتویات پرونده و مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی نظر به اینکه حسب اوراق و مندرجات پرونده و دلایل منعکس در رأی بزه منتسبه محرز بوده و ایراد و اعتراض موجه و موثری که موجبات نقض و بی اعتباری دادنامه معترض¬عنه را فراهم آورد ابراز و اقامه نشده و از حیث رعایت تشریفات قانونی و مبانی استنباط فاقد اشکال می باشد، لذا با رد اعتراض به استناد بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه¬های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته تائید می گردد. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه 58 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مستشاردادگاه

موسوی پور - مظفری


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: آیین دادرسی کیفری تاریخ ثبت: 04:14 1403/2/7 619 نفر بازدید