قتل در تصادفات رانندگی

1403/1/10 05:40

قتل در تصادفات رانندگی

قتل در تصادفات رانندگی

 

اغلب مردم گمان می کنند کسی که مجازات راننده ای که با تصادف منجر به قتل دیگری شده است ، قصاص است ؛ در صورتی که اینطور نیست و قتل در تصادفات رانندگی در میان انواع قتل ، قتل غیرعمدی محسوب می شود و مجازات قصاص ندارد بلکه باید دیه پرداخت شود . در واقع می توان گفت قتل در تصادفات رانندگی اگر به سه علت عمده زیر رخ بدهد ، قتلی که رخ می دهد غیر عمدی است : 

1-  بی احتیاطی یا بی مبالاتی

 2- رعایت نکردن نظامات دولتی ( یعنی رعایت نکردن قواعد و مقررات رانندگی ) 

3- مهارت نداشتن راننده وسیله نقلیه

 

در واقع باید گفت حتی اگر تصادفی که رخ داده است به علت سرعت زیاد راننده یا سبقت غیرمجاز باشد باز هم باعث نمی شود که گفته شود راننده مرتکب قتل عمد شده است زیرا اگرچه راننده در نقض قوانین رانندگی قصد داشت است اما قصد کشتن کسی را نداشته است یا در رانندگی بدون گواهینامه نیز قتل عمد محسوب نمی شود . 

مجازات قتل در تصادفات رانندگی

 

مجازات قتل در تصادفات رانندگی در قانون مجازات اسلامی به ترتیب زیر آمده است :  

1- شش ماه تا سه سال حبس 

2- پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم 

 

همانطور که گفته شد ، دیه باید از طرف اولیای دم مطالبه شود تا مرتکب ملزم به پرداخت آن شود ، هم چنین اولیای دم می توانند دیه را ببخشند اما بخشیدن دیه منجر نمی شود که مرتکب به طور کلی مجازات نشود زیرا این جرم ، یک جرم عمومی محسوب می شود و با بخشش اولیای دم ، مجازات منتفی نمی شود . البته بخشش شاکی می تواند منجر به تخفیف در مجازات مرتکب شود مثلا قاضی می تواند حبس را به جریمه نقدی تبدیل کند . 

 

اگر در تصادفات رانندگی ، اتومبیل شخص خسارت دیده صفر و یا گران قیمت باشد ، به نحوی که قیمت فروش آن بعد از تصادف تفاوت چشمگیری با قبل از تصادف داشته باشد ، مالک اتومبیل می تواند از راننده مسبب حادثه تقاضای پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را داشته باشد . هیچ بیمه ای تعهد به پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را ندارد .


نویسنده: کارشناس 2 موسسه عدل نوین دسته بندی: قتل تاریخ ثبت: 05:40 1403/1/10 166 نفر بازدید