پرداخت الکترونیکی هزینه تمدید پروانه وکالت

1403/1/26 14:01

پرداخت الکترونیکی هزینه تمدید پروانه وکالت

وکلا هر ساله باید هزینه ای برای تمدید پروانه وکالت خود به قوه قضاییه بر اساس نرخ تعرفه همان سال پرداخت می کنند که به آن هزینه تمدید پروانه وکالت ( ویژه قدرالسهم قوه قضاییه ) گفته می شود . در همین راستا امکان پرداخت این هزینه از طریق سایت سامانه خدمات الکترونیک قضایی فراهم شده است .

البته در گذشته صرفا برای وکلا دادگستری این امکان فراهم بود و اما در نسخه حاضر امکان پرداخت هزینه وکلا قوه قضاییه نیز از طریق سامانه ثنا فراهم شده است . همچنین این سامانه صرفا برای پرداخت هزینه تمدید پروانه ویژه قدرالسهم قوه قضاییه به کار گرفته می شود و سایر پرداخت ها از طریق آن امکان پذیر نیست . در ادامه به توضیحاتی در مورد راهنمای پرداخت الکترونیکی هزینه تمدید پروانه وکالت می پردازیم .

راهنمای ورود وکیل به سامانه وکلا

قبل از آنکه به توضیح مراحل پرداخت الکترونیکی هزینه تمدید پروانه وکالت بپردازیم لازم به ذکر است که این سامانه صرفا برای وکلایی که توسط کانون صادر کننده پروانه حوزه قضایی فعالیت تعریف شده باشد قابل استفاده است .

 

به این معنا که باید حوزه قضایی مرتبط برای وکیل تعیین شده باشد در غیر این صورت باید ابتدا به کانون وکلا متبوع خود برای تعیین حوزه قضایی مراجعه کند ، همچنین کارآموزان وکالت امکان استفاده از این سامانه را ندارند . برای ورود به سامانه وکلا باید به ترتیب ذیل عمل کنید :

1- در نوار جستجو عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی یا  adliran .ir را جستجو کنید ، بهتر است از مرورگر گوگل کروم و یا فایرفاکس استفاده کنید . بعد از آنکه این عبارت را جستجو کردید دقیقا وارد همین صفحه شوید .

2- بعد از ورود به صفحه اصلی در قسمت سرتیتر خدمات ویژه که داخل کادر آبی رنگ قرار گرفته چهارمین گزینه یعنی سامانه وکلا و کارشناسان را انتخاب کنید .

3- صفحه جدیدی که برای شما باز شده شامل چهار گزینه برای انتخاب می باشد که باید گزینه سامانه وکلا را در صورتی که پروانه وکالت شما مربوط به کانون وکلا دادگستری انتخاب کنید اما اگر پروانه وکالت شما مربوط به مرکز وکلا قوه قضاییه است گزینه سامانه کانون وکلا و مرکز وکلا را فعال کنید .

4- در صفحه جدیدی که برای شما باز شده است با دو کادر خالی با عنوان کد ملی و رمز شخصی مواجه می شوید که باید آن ها را با کدملی و رمز شخصی تکمیل کرده و سپس گزینه مرحله بعد را فعال کنید .

5- در صورتی که اطلاعات وارد شده صحیح باشد وارد مرحله دوم ورود به سامانه وکلا شده و برای تلفن همراه شما یک رمز موقت شش رقمی ارسال می شود که باید آن را در کادر خالی وارد کنید و گزینه ورود را فعال کنید .

6- بعد از ورود به سامانه ، بخش کارتابل وکیل برای کاربر به نمایش در می آید که شامل اقدامات مرتبط با وکیل است .

اصولا وکلا برای پیگیری روال قانونی و دفاع از حقوق موکلان خود مستحق دریافت حق الوکاله می شوند . اگر در قرارداد تنظیمی بین وکیل و موکل مبلغی به عنوان حق الزحمه در نظر گرفته نشده باشد ، باید براساس نرخ تعرفه حق الوکاله وکلا دادگستری عمل شود .

فرآیند تمدید پروانه وکالت و پرداخت قدرالسهم قوه قضاییه

قبل از آنکه به توضیحاتی در خصوص فرآیند تمدید پروانه وکالت بپردازیم لازم است این موضوع را خاطر نشان کنیم که وکلا با استفاده از سامانه ثنا نه تنها می توانند پروانه خود را تمدید کنند بلکه امکان مشاهده ابلاغیه ها در مورد پرونده های موکلان خود نیز برایشان فراهم است .

یکی از نکاتی که توجه به آن حائز اهمیت است آن است که پرداخت هزینه قدرالسهم قوه قضاییه برای بیش از سه سال و کمتر از یک سال از طریق این سامانه امکان پذیر نیست . برای تکمیل فرآیند تمدید پروانه وکالت و پرداخت قدرالسهم قوه قضاییه بعد از ورود به بخش کارتابل وکیل باید مراحل ذیل را انجام دهید :

1- در صفحه کارتابل وکیل که اطلاعات شناسنامه ای وکیل مشتمل بر نام و نام خانوادگی در آن درج شده است ، وکیل باید از گزینه های سمت راست صفحه ، ردیف تمدید پروانه وکیل را انتخاب کند که بعد از آن صفحه تمدید پروانه برای او به نمایش در خواهد آمد .

2- در این بخش مشخصات مربوط به وکیل به صورت خودکار به نمایش درمی آید . در کادر " تاریخ اعتبار پروانه " ، آخرین تاریخ اعتبار پروانه براساس اطلاعات ثبت شده در کانون نشان داده می شود . قسمت "پرداخت هزینه تمدید تا " ، بر اساس اطلاعات موجود مبلغ پرداختی جهت تمدید پروانه وکالت را مشخص می کند .

8- در این مرحله وکیل باید محدوده تمدید جدید را مشخص کند که دو گزینه برای این امر در اختیار دارد ، یکی براساس تعداد سال و دیگری برحسب تاریخ مشخص که می تواند تعداد سال و یا تا تاریخی که می خواهد هزینه برای تمدید پروانه را پرداخت کند ، در کادر مشخص شده درج نماید .

9- با انتخاب گزینه محاسبه هزینه ، سامانه هزینه تمدید پروانه وکالت مرتبط با قدرالسهم قوه قضاییه را محاسبه و ارائه می کند که در ردیف اول در قسمت جمع کل هزینه مبلغ به ریال و تومان قید می شود در ردیف دوم سامانه به طور خودکار شماره ای را با عنوان شماره دریافت وجه مشتمل بر 18 رقم ارائه می کند که این شماره مبنای دریافت وجه براساس یکی از طرقی که در ادامه مطلب ذکر شده می باشد .

10- پرداخت هزینه تمدید پروانه و پرداخت قدرالسهم از 4 طریق امکان پذیر است 1- پرداخت اینترنتی 2- استفاده از نرم افزار آپ 3- استفاده از نرم افزار ایوا 4- مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی .

در صورت استفاده از نرم افزار برای پرداخت هزینه ، وکیل باید گزینه " هزینه تمدید را پرداخت کرده ام " را فعال کند که در این صورت سامانه با سنجش صحت پرداخت از طریق درگاه پرداخت وضعیت را از درحال پرداخت به پرداخت شده تغییر می دهد .

از آنجا که دیگر پیگیری پرونده ها از طریق مراجعه حضوری به دادگاه امری مرسوم نیست قوه قضاییه اقدام به راه اندازی سامانه ای نموده است تا با استفاده از آن ، روند رسیدگی به پرونده ها راحت تر و سریع تر صورت گیرد .

کاربران می توانند با مراجعه به سامانه ثنا و وارد کردن کد ملی و رمز شخصی ، پرونده های قضایی خود را به صورت الکترونیکی پیگیری کرده و از تمام اقدامات صورت گرفته در جریان پرونده مطلع شوند . با مطالعه مقاله زیر می توانید نحوه ورود از نحوه ورود به سامانه و چگونگی مشاهده پرونده اطلاع حاصل کنید .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: آیین دادرسی مدنی تاریخ ثبت: 14:01 1403/1/26 877 نفر بازدید