اعتبار کپی سند رسمی

1403/1/26 19:22

اعتبار کپی سند رسمی

سند عبارت است از نوشته ای که در مقام دعوا یا دفاع از آن قابل استناد باشد . بر اساس قانون ، انواع سند را می توان شامل اسناد عادی و اسناد رسمی دانست . همانگونه که می دانیم ، سندی که تحت شرایطی به طور رسمی تنظیم شده است ، از توان اثباتی بالایی در دادگاه برخوردار می باشد . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که آیا رونوشت سند رسمی هم دارای چنین اعتباری است ؟ به عبارت دیگر ، اعتبار کپی یا رونوشت سند رسمی چقدر است ؟

برای پاسخ به این سوالات ، در ادامه این مقاله ابتدا اعتبار کپی سند رسمی را مطرح کرده و سپس شرایط اعتبار کپی سند رسمی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

اعتبار کپی سند رسمی

بر اساس ماده 74 قانون ثبت ، سندی که مطابقت آن با ثبت دفتر تصدیق شده باشد به منزله اصل سند خواهد بود ؛ مگر در صورت اثبات عدم مطابقت سند با ثبت دفتر . بنابراین ، رونوشت یا کپی سند رسمی که مطابقت آن با ثبت دفتر تایید شده باشد ، به منزله اصل آن سند خواهد بود . به لحاظ عرفی به چنین رونوشتی کپی برابر با اصل هم گفته می شود .

لذا به خاطر اعتبار رونوشت سند رسمی یا اعتبار کپی برابر با اصل شده سند  رسمی ، کسی که می خواهد از چنین سندی استفاده کند ، ملزم به ارائه کردن اصل آن سند نمی باشد . در نتیجه ، اگر اصل سند رسمی از بین برود ، یا گم شود ، کپی برابر با اصل شده آن سند به جای اصل سند قابل استناد کردن می باشد و شخص مقابل نمی تواند به این بهانه که اصل سند ارائه نشده است ، به آن ایرادی وارد کند و حتی به صرف ادعای جعل از دادگاه بخواهد که سند ارائه شده را از شمار دلایل او خارج کند .

شرایط اعتبار کپی سند رسمی

مطابق آنچه گفته شد ، اعتبار رونوشت سند رسمی مورد پذیرش قانونگذار قرار گرفته است ؛ منتها به شرطی که " مطابقت آن با ثبت دفتر گواهی شده باشد " . لذا اگر رونوشت یا کپی سند رسمی توسط دادگاه ، وکیل یا بخشدار برای پیوست به دادخواست برابر با اصل شده باشد ، به منزله اصل سند نیست . در نتیجه اگر مورد ادعای جعل طرف مقابل قرار گیرد ، باید اصل آن را به دادگاه ارائه نمود . بنابراین ، از جمله شرایط اعتبار کپی برابر با اصل آن است که مطابقت آن سند با ثبت دفتر گواهی شده باشد . 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: آیین دادرسی مدنی تاریخ ثبت: 19:22 1403/1/26 298 نفر بازدید