تفاوت دادخواست با درخواست

1403/1/15 15:17

تفاوت دادخواست با درخواست

نخستین مرحله دادرسی و طرح دعوا توسط اشخاص در مراجع قضایی با داشتن درخواست شروع می شود . در برخی از دعاوی شخص شاکی یا مدعی برای طرح دعوای خود نیاز به این دارد که خواسته خود را در دادگاه در فرم و شکل خاصی مطرح کند که نحوه تنظیم و نگارش آن در نتیجه دعوا بسیار مهم است و در برخی از موارد نیاز به تکمیل فرم خاصی وجود ندارد که در قانون آیین دادرسی مدنی موارد آن بیان شده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی درخواست و دادخواست و تفاوت درخواست با دادخواست می پردازیم .  

تعریف درخواست

در توضیح درخواست به موجب ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی ، « هیچ دادگاهی نمی تواند به دعوایی رسیدگی کند ؛ مگر اینکه شخص یا اشخاص ذی نفع ، وکیل ، قائم مقام یا نماینده قانونی آنان رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست نموده باشند . » همانطور که در ماده 2 قانون مذکور بیان شده است . درخواست اولین مرحله ای است که هر کس در مراجعه به محاکم قضایی با آن دعوای خود را طرح می کند . لازم به ذکر است که دادخواست نوعی درخواست است که در ذیل به آن می پردازیم . اما گاهی درخواست ها نیازی به نوشتن و پر کردن فرم چاپی خاصی ندارد ، که در اصلاح به آن درخواست می گویند .

از جمله دعاوی که نیاز به نوشتن و تنظیم دادخواست ندارد : درخواست صدور گواهی انحصار وراثت – درخواست مهر و موم – درخواست ترکه – درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش – در خواست تقسیم ترکه- در خواست تامین دلیل – در خواست تحریر ترکه – درخواست صدور صلح و سازش – درخواست تاخیر اجرای حکم – درخواست تعیین قیم  

در خواست های فوق طبق قانون نیاز به تنظیم و نوشتن فرم چاپی خاصی ندارد .  

تعریف دادخواست

در قانون آیین دادرسی مدنی و همانطور که در مقاله دادخواست چیست و نحوه تنظیم دادخواست بیان کردیم . شروع رسیدگی در دادگاه نیازمند تقدیم دادخواست می باشد . دادخواست برگ های چاپی مخصوصی است که نیاز به تکمیل و تنظیم دارد . دادخواست ها نیز در واقع یک نوع درخواستی هست که به صورت مکتوب و شکل خاص باید ارائه گردد . که در مواد 48 الی 52 نحوه تقدیم و شرایط دادخواست را بیان کرده است .  

تفاوت دادخواست و درخواست

یکی از موارد تفاوت بین دادخواست و درخواست این است که رابطه بین این دو عموم خصوص مطلق است یعنی همه دادخواست ها نوعی درخواست هستند ولی همه درخواست ها به صورت دادخواست ارائه و مطرح نمی گردد . در خواست ها برای دعاوی غیر ترافعی است که در بالا نام برده ایم ولی دادخواست برای دعاوی ترافعی تنظیم می شود . همانطور که در مطالب فوق بیا شد دادخواست در برگ های چاپی مخصوص تنظیم می شود ولی درخواست ها نیاز به برگ مخصوص چاپی ندارند و تشریفات دادرسی که یک دادخواست از جمله رفع نقص ، زمانبندی دقیق ، نوشتن آن به تعداد خواندگان دعوا ، وقت رسیدگی و غیره رادارد ، در درخواست وجود ندارد .  


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: آیین دادرسی مدنی تاریخ ثبت: 15:17 1403/1/15 295 نفر بازدید