ولایت قهری پدر و جد پدری

1403/1/10 05:37

ولایت قهری پدر و جد پدری

در قانون مدنی ، راه کارهایی برای حمایت از محجوران مورد پیش بینی قرار گرفته است . در واقع ، قانونگذار به دلیل اینکه خود محجوران قادر به انجام دادن برخی از اعمال حقوقی خود نمی باشند ، راهکاری را پیش بینی کرده تا هم امور محجوران به انجام برسد و هم اینکه حمایت کافی از آنها به عمل آید . یکی از این راهکارها ، ولایتی است که بر اشخاص محجور اعمال می شود که به آن ولایت قهری گفته می شود  که این ولایت به معنای سلطه و اختیاری است که به پدر و جد پدری برای اداره امور محجوران داده شده است . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی ولایت قهری ، ولایت قهری پدر و جد پدری و اشخاص تحت ولایت قهری خواهیم پرداخت .  

ولایت قهری

ولایت در لغت به معنای تسلط داشتن و حکومت کردن است . در رابطه با اشخاص ، قانون مدنی نوعی از ولایت یعنی " ولایت قهری " را مورد پیش بینی قرار داده است . ولایت قهری یعنی سلطه ای که پدر و جد پدری بر فرزندان محجور خود دارند . این ولایت از آن جهت ولایت قهری است که پدر و پدر بزرگ به حکم قانون و اجبارا ، به محض تولد طفل ، بر او ولایت خواهند یافت . در واقع ، ولایت قهری یک نوع سمت و وظیفه است که به حکم قانون به پدر و جد پدری داده شده است .  

ولایت قهری پدر و جد پدری

بر اساس ماده 1194 قانون مدنی ، " پدر و جد پدری و وصی منصوب از از طرف یکی از آنان ولی خاص طفل نامیده می شود " . بر اساس این ماده ، اشخاصی همچون پدر ، پدر بزرگ و وصی ولی خاص محجور می باشند . اما در ماده 1181 قانون مدنی ، ولایت قهری پدر و جد پدری نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است . بر اساس این ماده ، " هر یک از پدر و جد پدری ، نسبت به اولاد خود ولایت دارند " . پس ، ولی قهری شخص محجور تنها شامل پدر و جد پدری می باشد .

اشخاص تحت ولایت قهری

بر اساس ماده 1180 قانون مدنی ، " طفل صغیر تحت ولایت قهری پدر و جد پدری خود است و همچنین است طفل غیر رشید یا مجنون در صورتی که عدم رشد یا جون او متصل به صغر باشد " . بنابراین ماده ، اشخاصی که تحت ولایت قهری پدر و پدر بزرگ خود هستند ، عبارتند از :

- اشخاص صغیر ؛

- اشخاص غیر رشید یا سفیه که قبل از رسیدن به سن بلوغ سفیه شده اند ؛  

- اشخاص مجنون یا دیوانه که قبل از رسیدن به سن بلوغ دیوانه شده اند . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ولایت قهری پدر و جد پدری به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات حقوقی تاریخ ثبت: 05:37 1403/1/10 180 نفر بازدید