استعفای قیم

1403/1/30 19:28

استعفای قیم

اهمیت اداره امور محجوران سبب شده است تا قانونگذار در قوانین و مقررات مربوطه موادی را در خصوص نهاد قیمومت ، وظایف و اختیارات قیم و پایان قیمومت پیش بینی نماید . یکی از موارد پایان سمت قیم آن است که خود وی از این کار استعفا بدهد . اما در خصوص استعفای قیم در حقوق ایران مطلبی پیش بینی نشده است . حال سوال این است که آیا قیم می تواند استعفا بدهد ؟ استعفای قیم چگونه است ؟ در پاسخ به این سوالات ، در این مقاله به بررسی اینکه قیم کیست ، موارد تعیین قیم و استعفای قیم خواهیم پرداخت .  

قیم کیست؟

بر اساس قانون مدنی ، قیم شخصی است که از طرف دادگاه برای حمایت از محجوران تعیین می شود . در واقع ، به دلیل اینکه شخص محجور خودش به تنهایی قادر به انجام برخی از اعمال نمی باشد ، به جهت حمایت از او قانونگذار نهادی تحت عنوان " قیمومت " پیش بینی کرده است تا از طریق شخص قیم اعمال مربوط به محجوران را کنترل کرده تا حق و حقوق آنها ضایع نشود . 

موارد تعیین قیم

قانون مدنی در ماده 1218 موارد تعیین قیم را نام برده است . بر اساس این ماده ، برای اشخاص ذیل قیم تعیین می شود :

- برای اشخاص صغیر که ولی خاص ( پدر و جد پدری ) ندارند ؛

- برای اشخاص مجنون و غیر رشید ، که جنون یا عدم رشد آنها بعد از سن بلوغ ایجاد شده باشد ؛

- برای اشخاص مجنون و غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها قیب از بلوغ ایجاد شده باشد .

استعفای قیم

یکی از مواردی که به سمت قیمومت پایان می دهد ، استعفای قیم می باشد . البته در قانون موضوع استعفای قیم مورد پیش بینی قرار نگرفته است و حکم خاصی در ارتباط با آن مشاهده نمی شود . اما از آنجا که پذیرش قیمومت برای شخص قیم امر اجباری نیست ، ادامه اجباری قیمومت نیز منطقی به نظر نمی رسد . چرا که قیمومت نوعی سمت نمایندگی است و قیم به حکم دادگاه به عنوان نماینده شخص محجور نصب می شود . بنابراین ، استعفای قیم نیز به استناد ملاک بند 2 ماده 678 قانون مدنی ، مانند استعفای وکیل باید پذیرفته شود . ولی چون این نمایندگی نوعی سمت و وظیفه عمومی است که به حکم دادگاه به قیم تفویض می شود ، استعفای او نیز به قبول دادگاه احتیاج دارد . بنابراین ، هرگاه قیم پیش از آنکه دادگاه استعفای او را بپذیرد سمت خود را رها کند و محجور را بی سرپرست گذارد ، مسئول زیانی است که در نتیجه استعفا به اموال محجور وارد می شود . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعفای قیم به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات حقوقی تاریخ ثبت: 19:28 1403/1/30 482 نفر بازدید