وظایف متولی چیست و نحوه واگذاری آن به دیگری

1403/1/9 11:26

وظایف متولی چیست و نحوه واگذاری آن به دیگری

مال وقفی یک مال اهدایی از واقف برای استفاده در راستای هدف مشخصی است . عقد وقف ، برای شکل گیری ارکانی دارد که باید آنها را رعایت کرد . یکی از این ارکان ، واقف است که برای اداره امور مربوط به موقوفه ، متولی تعیین می کند . شیوه های انتخاب متولی متفاوت است . مثلا در یک شیوه اداره مال موقوفه توسط چند متولی صورت می گیرد . با این همه ، متولیان وظایف مشترکی دارند که باید به آنها بپردازند . گاهی عدم انجام این وظایف منجر به عزل متولی می شود . از این رو در این مقاله به بررسی وظایف متولی و واگذاری وظایف متولی به دیگری می پردازیم .  

وظایف متولی

وظایف متولی از قرار زیر است :

متولی موظف به قبول تولیت نیست اما اگر قبول کرد دیگر نمی تواند آن را از بین ببرد . پس اولین وظیفه متولی ، انجام وظایف در صورت قبول تولیت است .  

متولی موظف است به همان ترتیبی که واقف مشخص کرده است به انجام امور بپردازد . البته در صورتی که واقف وظایف را مشخص نکرده باشد ، وظیفه متولی همان امور رایج است مثل گرفتن اجرت ، تقسیم اجرت بین موقوف علیهم و مواردی از این دست .  

مورد بعدی از وظایف متولی این است که طبق مقتضای عقد وقف عمل کند ؛ یعنی متولی حق ندارد کاری بر خلاف مصالح موقوفه انجام دهد .

وظیفه دیگر متولی محدودیت او در عزل سایر متولیان است . اگر چند نفر متولی در انجام امری باشند ، هیچ کدام از آنها نمی توانند دیگری را عزل کنند . تنها در حالتی اجازه انجام این کار رادارند که واقف در عقد وقف این اختیار را داده باشد .

واگذاری وظایف متولی به دیگری

مسئله ای که در اینجا بوجود می آید این است که آیا متولی می تواند ، وظیفه تولیت و اداره کردن امور را به فرد دیگری واگذار کند ؟ طبق ماده 83 قانون مدنی متولی نمی تواند این وظیفه را واگذار کند ؛ در واقع تنها زمانی متولی می تواند وظایف تولیت را به دیگری واگذار کند که واقف در عقد وقف اجازه واگذاری تولیت به دیگری را به او داده باشد .  

اما اگر در عقد وقف ، واقف مباشرت را شرط نکرده باشد ، یعنی اگر واقف شرط نکرده باشد که متولی باید به تنهایی به انجام اداره کردن مال موقوفه بپردازد ، متولی می تواند وکیل بگیرد ، اما نمی تواند وظایف تولیت را واگذار کند .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وظایف متولی   به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: وقف تاریخ ثبت: 11:26 1403/1/9 198 نفر بازدید