اداره مال موقوفه توسط چند متولی

1403/1/10 04:42

اداره مال موقوفه توسط چند متولی

معمولا واقف در وقفنامه ، فرد یا افرادی را به عنوان اداره کنده مال موقوفه معرفی می کند . این فرد متولی نامیده می شود . البته گاهی نیز متولی مشخص نمی شود که این بسته به نوع عقد وقف متفاوت است . در موارد عدم تعیین متولی در وقف عام ، اداره اوقاف مسئولیت متولی را بر عهده خواهد داشت و در وقف خاص ، خود موقوف علیهم ، متولی خواهند بود . البته متولی موظف به قبول تولیت نیست اما اگر آن را قبول کرد دیگر نمی تواند رد کند . وظایف متولی بسته به اینکه تعداد متولیان چند نفر است و هم چنین تقسیم وظایف بین آنها به چه صورت است ، متفاوت است . با همه اینها متولی یا متولیان موظف هستند در راستای مصلحت موقوفه اقدام کنند . عدم رعایت مصلحت موقوفه و موارد دیگری هستند که می توانند منجر به عزل متولی شوند . این موضوع حتی اگر تعداد متولیان برای اداره موقوفه چند نفر باشد متفاوت است . در این مقاله می خواهیم به موضوع شیوه های اداره کردن مال موقوفه توسط چند متولی از جمله استقلال هر یک از متولیان ، اجتماع همه متولیان و تقسیم امور تولیت بپردازیم .  

استقلال هر یک از متولیان

اولین روش اداره کردن مال موقوفه توسط چند متولی می تواند به این صورت باشد که واقف در وقفنامه ، برای هر یک از آنها استقلال قائل باشد . استقلال هر یک از متولیان یعنی اینکه هر یک از آنها در انجام امور خود از دیگری مستقل است و برای انجام وظایفش نیازی به اجازه و تایید دیگری ندارد . در این شرایط برای جلوگیری از اختلاط وظایف متولیان ، اقدام سریع تر نافذ خواهد بود . یعنی اگر دو متولی درباره یک موضوع تصمیم بگیرند ، تصمیم کسی نافذ خواهد بود که زودتر و سریعتر اقدام کرده است . در این حالت اگر یکی از متولیان بمیرد یا بر اساس عزل در تولیت ، از صلاحیت رسیدگی به امور خارج شود ، دیگری انجام امور وقف را به طور کامل بر عهده خواهد گرفت .

اجتماع همه متولیان

اجتماع یا مجتمعا یعنی همه با هم . وقتی می گویم اداره امور موقوفه به اجتماع یعنی همه متولیان باید با هم درباره امور مربوط به مال موقوفه با هم تصمیم بگیرند و اقدام کنند . در واقع اجتماع همه متولیان هیچ از این افراد مستقل از دیگری نمی تواند عمل کند و باید امور مربوط به وقف را با هم انجام دهند . در این حالت اگر هر یک از متولیان بمیرد یا عزل شود ، اداره اوقاف شخص دیگری را به جای او قرار می دهد تا با فرد باقی مانده ، وظایف را بر عهده بگیرند .

تقسیم امور تولیت

این شیوه از اداره امور موقوفه به وسیله چند متولی ، ترکیبی از دو شیوه بالا است . در این حالت وظایف بین متولیان تقسیم می شود . برای مثال یکی مسئول تقسیم اجرت بین موقوف علیهم خواهد بود و یکی مسئول اجاره دادن مال موقوفه . در روش تقسیم امور تولیت ، هر یک از متولیان در انجام امور مربوط به خود استقلال دارد و نیازی به تایید و اجازه دیگری ندارد .  

در همه حالات تعدد متولی گفته شده برای اداره مال موقوفه ، در صورت وجود شرایط عزل متولی ، متولی از کار برکنار خواهد شد .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اداره مال موقوفه توسط چند متولی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: وقف تاریخ ثبت: 04:42 1403/1/10 132 نفر بازدید