عیوب مردان در فسخ نکاح از طرف زن

1403/2/7 03:15

عیوب مردان در فسخ نکاح از طرف زن

یکی از مواردی که می تواند سبب انحلال نکاح میان زن و مرد شود ، فسخ نکاح است . فسخ نکاح با طلاق متفاوت است . به همین دلیل ، هریک از آنها احکام متفاوتی دارند که بایستی باز شناخته شوند . فسخ نکاح مطابق قانون ، هم از طرف زنان امکان پذیر است و هم از طرف مردان . قانونگذار هم مواردی که زن یا مرد می تواند نکاح را فسخ نماید مورد اشاره قرار داده است . موارد فسخ نکاح از طرف زن و موارد فسخ نکاح از طرف مرد با هم متفاوت هستند . به همین مناسبت ، در این مقاله ابتدا فسخ نکاح از طرف زن و سپس ، موارد فسخ نکاح از طرف زن را مورد بررسی قرار می دهیم .  

فسخ نکاح از طرف زن

بر اساس ماده 1120 قانون مدنی ، عقد دائم به فسخ یا طلاق منحل می شود . بنابراین ، در قانون مدنی ، مواردی که می تواند سبب فسخ شدن نکاح بشود مورد اشاره قرار گرفته اند . همانگونه که گفتیم ، فسخ نکاح هم از سوی مرد صورت می گیرد و هم فسخ نکاح از طرف زن . مواردی هم که می تواند سبب فسخ شدن نکاح از سوی زن و از سوی مرد شود با هم متفاوت هستند . نکته مهمی که در خصوص فسخ نکاح از طرف زن وجود دارد آن است که زن تنها در مواردی می تواند نکاح را فسخ کند که بتواند وجود یکی از عیوبی که در قانون مدنی برای مردان برشمرده شده است را ثابت کند . لذا تنها در صورت وجود داشتن یکی از عیوب مردان برای فسخ نکاح ، زن می تواند نکاح را فسخ کند . در غیر این صورت ، دیگر نمی توان با استناد به فسخ نکاح ، عقد را منحل نمود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه فسخ نکاح چیست و شباهت ها و تفاوت های فسخ نکاح با طلاق کلیک کنید . در قسمت بعدی ، به موارد فسخ نکاح از طرف زن که همان عیوب مردان هستند خواهیم پرداخت .  

موارد فسخ نکاح از طرف زن

علاوه بر عیوبی که زنان دارند و مرد به استناد آنها می تواند نکاح را فسخ کند ، مواردی هم در قانون پیش بینی شده است که بر اساس آن ، زن می تواند نکاح را فسخ کند . بر اساس ماده 1122 قانون مدنی ، عيوب موجب فسخ نکاح برای زنان را می توان شامل موارد زیر دانست :

1 - خِصاء ؛ عبارتست از اخته بودن مرد که منجر به ناتوانی او در بارور کردن می شود .

خصاء یا اخته بودن مرد در صورتی برای زن ایجاد حق فسخ ایجاد می کند که پیش از عقد بوجود آمده باشد و زن از وجود آن اطلاعی نداشته باشد .

2 - عَنَن ؛ به شرط اینکه ولو یکبار عمل زناشوئی را انجام نداده باشد . این کلمه اجمالا به معنای ناتوانی مرد بر انجام روابط زناشوئی است . البته این صفت در صورتی سبب می شود که زن بتواند از حق فسخ استفاده کند که مرد حتی یکبار هم قادر به انجام عمل زناشویی نبوده باشد . بنابراین ، اگر حتی یکبار این عمل انجام شده باشد ، نمی توان به این شرط استناد کرد و نکاح را فسخ نمود . در صورتی که مرد هنگام عقد به این عیب مبتلا بوده و زن از آن اطلاعی نداشته باشد ، یا در دوران زناشوئی این بیماری برای او ایجاد شود ، در هر دو حالت زن حق فسخ خواهد داشت .

3 - مقطوع بودن آلت تناسلی مرد به اندازه ای که قادر به عمل زناشوئی نباشد ؛ این امر نیز در صورتی موجب ایجاد حق فسخ برای زن می شود که پیش از عقد به وجود آمده باشد و زن از آن اطلاع نداشته باشد .

4 - جنون نیز عیبی است که در میان مردان و زنان مشترک می باشد و هریک از زوجین می تواند با استناد به آن نکاح را فسخ کنند . برای ملاحظه عیوب زنان برای فسخ نکاح کلیک کنید .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات خانواده تاریخ ثبت: 03:15 1403/2/7 376 نفر بازدید