اظهارنامه عدم تمکین زن

1403/1/27 13:31

اظهارنامه عدم تمکین زن

عقد ازدواج موجب می شود که زن و مرد تکالیفی را در برابر یکدیگر به عهده بگیرند . یکی از این تکالیف ، بر اساس قانون مدنی تمکین زن از شوهر خود می باشد . بنابراین ، در حال کلی زن بایستی از همسر خود تمکین کند ؛ مگر در خصوص موارد مجاز عدم تمکین . در مقابل ، مرد می تواند در صورتی که همسرش بدون مجوز قانونی از تمکین خودداری کند ، می تواند به وسیله ارسال اظهارنامه ، تمکین را از ایشان تقاضا کند . ارسال اظهارنامه حقوقی بابت عدم تمکین زوجه اگرچه مستلزم مراجعه به دادگاه نیست ، اما در مواردی می تواند دلیلی برای اثبات عدم تمیکن زن و قطع شدن حق نفقه ایشان باشد . به همین منظور ، در این مقاله ابتدا به توضیح عدم تمکین زن و اینکه اظهارنامه چیست پرداخته و در ادامه اظهارنامه عدم تمکین زوجه را توضیح می دهیم .

عدم تمکین

تمکین در لغت به معنای الزام می باشد . در روابط میان زوجین ، تمکین غالبا به معنای اطاعت از شوهر در امور کلی خانوادگی می باشد . بر این اساس ، تمکین را می توان شامل دو نوع تمکین خاص و تمکین عام دانست . به عنوان مثال ، زن نمی تواند بدون اجازه شوهر خود و بدون رضایت او و یا بدون هیچگونه دلیل موجهی منزل مشترک را ترک کند . در این صورت ، شوهر می تواند به استناد این رفتار همسر ، ادعای عدم تمکین او را در دادگاه مطرح کند . در پی این ادعا و اثبات آن ، دیگر زن حقی برای دریافت نفقه نخواهد داشت ؛ چرا که نفقه به زن ناشزه تعلق نمی گیرد . لازم به ذکر است که زن در صورت اثبات عدم تمکین ، حق دریافت نفقه نخواهد داشت . به علاوه ممکن است که مرد در مواردی بتواند برای ازدواج مجدد از دادگاه اجازه کسب کند .

اظهارنامه چیست؟

بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی ، " هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست ، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید ؛ مشروط به اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد " . بر اساس این ماده ، هر شخصی می تواند برای مطالبه حق و حقوق قانونی خود بدون مراجعه به دادگاه و با استفاده از یک ابزار قانونی به نام اظهارنامه حقوقی اقدام نماید . به عنوان مثال ، در خصوص دعوای عدم تمکین زن ، شوهر می تواند با تنظیم یک اظهارنامه حقوقی وی را دعوت کند تا به زندگی مشترک بازگشته و به ایفای وظایف زناشویی خود بپردازد . 

اظهارنامه عدم تمکین

همانگونه که گفته شد ، در دعوای عدم تمکین ، شوهر می تواند قبل از اینکه به دادگاه مراجعه کند ، به وسیله تنظیم یک اظهارنامه حقوقی ، تمکین را از همسر خود مطالبه کند که در این صورت ، به زن مهلتی داده می شود تا در آن مهلت به زندگی مشترک بازگردد . یکی از دلایلی که معمولا مردان اظهارنامه عدم تمکین یا اظهارنامه عدم اطاعت از شوهر برای همسر خود ارسال می کنند ، آن است که اگر زن به رغم دریافت اظهارنامه عدم تمکین ، همچنان تمکین نکرد ، سند یا مدرکی علیه همسر خود در دست داشته باشند و به استناد آن به دادگاه خانواده مراجعه نمایند و دادخواست الزام به تمکین بدهد . بنابراین ، همانگونه که ملاحظه می شود ، ارسال اظهارنامه عدم تمکین آثاری را هم برای زن به دنبال خواهد داشت که بایستی مدنظر قرار گیرند . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اظهارنامه عدم تمکین زن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات خانواده تاریخ ثبت: 13:31 1403/1/27 164 نفر بازدید