نفقه در دوران حق حبس

1403/1/7 02:40

نفقه در دوران حق حبس

بر اساس یک قاعده فقهی ، " للزوجه الامتناع قبل الدخول حتی تقبض مهرها ان کان حالا " . مطابق این قاعده ، زن می تواند تا زمانی که مهریه اش را دریافت نکرده است ، از تمکین در برابر شوهر خود امتناع کند . استفاده زن از این حق در اصطلاح ، حق حبس زوجه در عقد نکاح نام دارد . بنابراین ، قانون مدنی نیز این قاعده را پیش بینی کرده است . اما سوال مهم در خصوص استفاده زن از حق  حبس این است که آیا زن در دوران حق حبس حق نفقه دارد یا به خاطر عدم تمکین مستحق نفقه نیست ؟ در پاسخ به این سوال ، در این مقاله به بررسی حق حبس زوجه و نفقه زن در دوران حق حبس خواهیم پرداخت .

حق حبس زوجه

بر اساس قانون مدنی ، زن موظف است که در مقابل شوهر خود تمکین کند . این تمکین اعم است از تمکین عام و تمکین خاص . اما در شرایطی ، عدم تمکین از سوی زن مجاز می باشد و زن با عدم تمکین عنوان ناشزه پیدا نمی کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نشوز زن و عدم تمکین کلیک کنید .

در ماده 1085 قانون مدنی آمده است که " زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده است ، از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند " . همانگونه که از این ماده مشخص است ، زن می تواند تا پرداخت کامل مهریه اش ، از تمکین خاص و تمکین عام در مقابل شوهرش خودداری کند . در این صورت ، زن از حق حبس استفاده کرده است . البته ، برای اعمال حق حبس از سوی زن ، شرایطی مقرر شده است که زن در صورت آن می تواند از حق حبس استفاده کند . مثلا اینکه مهریه زن باید حال باشد ، نه مدت دار . همچنین ، در صورتی که زن قبلا ولو یکبار در مقابل شوهرش تمکین کرده باشد ، دیگر نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند . 

نفقه زن در دوران حق حبس

یکی از نکات مهم در مورد استفاده زن از حق حبس ، نفقه ای است که به زن تعلق می گیرد . در واقع ، می توان این سوال را مطرح کرد که آیا در دوران حق حبس به زن نفقه تعلق می گیرد ؟ به عنوان مثال ، زن با عدم تمکین ، در منزل پدرش سکونت دارد و تقاضای مهریه نموده است . آیا با این عدم تمکین ، پرداخت نفقه به ایشان لازم است ؟ قسمت اخیر ماده 1085 به این پرسش پاسخ داده است : "زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ، مشروط به اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود " . بنابراین ، نفقه زن در دوران حق حبس کماکان پابرجاست و زن می تواند علاوه بر اینکه مطالبه مهریه کرده است ، نفقه اش را نیز مطالبه کند .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه در دوران حق حبس به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: نفقه تاریخ ثبت: 02:40 1403/1/7 368 نفر بازدید