مطالبه نفقه بعد از فوت همسر

1403/1/27 03:33

مطالبه نفقه بعد از فوت همسر

یکی از مهمترین تکالیفی که بعد از عقد نکاح به عهده شوهر قرار می گیرد ، پرداخت نفقه به همسرش می باشد . در واقع ، پرداخت نفقه زن مانند یک دین یا بدهی بر عهده شوهر است تا اینکه آن را بپردازد . سابقا ، درخواست هزینه زندگی پس از مرگ شوهر یا دریافت نفقه زن بعد از فوت شوهر امکان پذیر نبود ؛ اما در سال 1381 ، ماده 1110 قانون مدنی اصلاح شد که بر اساس این ماده ، دریافت نفقه زن بعد از فوت شوهر امکان پذیر شده که به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که مطالبه نفقه بعد از فوت همسر چگونه است ؟ در پاسخ به این سوال ، ابتدا به بررسی نفقه زن بعد از فوت شوهر پرداخته و در ادامه نحوه مطالبه نفقه بعد از فوت شوهر را مورد بررسی قرار می دهیم .  

نفقه زن بعد از فوت شوهر

طبق این ماده ، " در ایام عده وفات ، مخارج زندگی زوجه عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است ( در صورت عدم پرداخت ) ، تأمین می گردد " .

همانگونه که از این ماده مشخص است ، در صورتی که مرد فوت کند :

1- زن در مدت عده وفات شوهر خود که چهار ماه و ده روز است ، حق دریافت نفقه خواهد داشت . بنابراین ، اگر خود مرد اموال و دارایی هایی را داشته باشد ، از محل آنها نفقه زن پرداخت می شود . در غیر این صورت ، اشخاصی که وظیفه پرداخت نفقه را دارند ( مثلا خانواده شخص فوت شده ) باید نفقه همسر او را در مدت عده وفات بپردازند .  

2- علاوه بر نفقه ای که زن می تواند در مدت عده وفات شوهرش دریافت کند ، بر اساس قانون می تواند برای نفقه گذشته خودش هم اقدام حقوقی انجام بدهد . چرا که نفقه زن به عنوان دینی بر ذمه یا عهده شوهرش است و به محض اینکه زن آن را مطالبه کند ، باید به او پرداخت شود . 

نحوه مطالبه نفقه بعد از فوت شوهر

همانگونه که اشاره شد ، در حال حاضر بر اساس قانون مدنی ، دریافت نفقه زن بیوه از اموال شوهر امکانپذیر شده است . نحوه مطالبه نفقه بعد از فوت همسر بر اساس رویه دادگاه ها آن است که باید دادخواستی تحت عنوان " دادخواست مطالبه نفقه بعد از فوت شوهر " به استناد ماده 1110 قانون مدنی تنظیم شود . مرجع صالح رسیدگی به دادخواست مطالبه نفقه زن بعد از فوت شوهر ، دادگاه خانواده می باشد . این دادخواست را می توان به طرفیت وراث شوهر اقامه نمود . بنابراین ، زن می تواند علاوه بر سهم الارث زن از شوهر ، نفقه زمان عده وفات و نفقه گذشته اش را در صورت تمکین از شوهر دریافت کند . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مطالبه نفقه بعد از فوت همسر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: نفقه تاریخ ثبت: 03:33 1403/1/27 360 نفر بازدید