طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

1403/1/6 05:58

طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

به محض اینکه زن و مردی اقدام به عقد نکاح با هم کردند ، قانونگذار آثاری را بر این رابطه زوجیت بار می کند . یعنی آنکه زن و شوهر هرکدام از حقوقی برخوردار می شوند . یکی از این حقوق ، حق نفقه ای است که به زن تعلق می گیرد . الزام مرد به پرداخت نفقه زن به اندازه ای مهم و ضروری است که قانونگذار در صورت انجام آن ضمانت اجرای حقوقی و کیفری پیش بینی کرده است . اما در برخی از شرایط ، زن می تواند به علت عدم پرداخت نفقه از شوهر تقاضای طلاق هم بکند . بر همین اساس ، در این مقاله قصد داریم که به بررسی نفقه ، ضمانت اجرای عدم پرداخت آن و حق طلاق زن به علت عدم پرداخت نفقه بپردازیم .  

نفقه زن

بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، " در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است " . بنابراین  قانون مدنی وظیفه پرداخت نفقه زن را بر عهده شوهر قرار داده است . در واقع ، در عقد دائم مرد مکلف به تامین معاش همسر خود می باشد . انجام این تکلیف از دید قانونگذار به اندازه ای مهم هست که برای عدم انجام آن ضمانت اجراهایی را هم تعیین کرده است . بر اساس ماده 1107 قانون مدنی نیز نفقه زن شامل تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی ، بهداشتی و خادم می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه زن کلیک کنید . نکته مهمی که وجود دارد آن است که زن در صورتی حق دریافت نفقه از جانب شوهر خود را دارد که از همسر خود تمکین کرده باشد . بنابراین ، حق زن بابت نفقه با عدم تمکین از سوی زن از بین خواهد رفت .

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه زن

همانگونه که گفتیم ، عدم پرداخت نفقه زن سبب به وجود آمدن آثاری در روابط بین زوجین می شود . با ملاحظه مقررات قانونی ، قانونگذار دو نوع ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه و ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه را مقرر نموده است . در صورت عدم پرداخت نفقه توسط شوهر ، زن می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده ، دادخواست نفقه ارائه کند . همچنین ، می توان به جرم ترک انفاق نیز مرد را تحت پیگرد قرار داد .

طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

در قانون مدنی ، ماده 1129 در خصوص استنکاف شوهر یا عجز از پرداخت نفقه تدوین شده است . بر اساس این ماده " در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه ، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید . همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه " . بر این اساس ، طلاق به علت عدم پرداخت نفقه زن پیش بینی شده است . لذا در صورتی که مرد نفقه همسر خود را ندهد و زن با مراجعه به دادگاه حکم انفاق به سود خود را بگیرد و با وجود صدور اجراییه علیه شوهر ، مرد نتواند نفقه دهد یا از پرداخت آن استنکاف کند ، زن می تواند به لحاظ عدم پرداخت نفقه ، تقاضای طلاق نماید . در این حالت ، قاضی به جای شوهر اقدام به طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق به علت عدم پرداخت نفقه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: نفقه تاریخ ثبت: 05:58 1403/1/6 195 نفر بازدید