نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد؟

1403/1/28 15:43

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد؟

بر اساس قانون ، مرد وظیفه دارد که به همسر خود نفقه بپردازد فلذا عدم پرداخت نفقه به زن هم سبب اعمال ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه خواهد شد . اما سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که مرد از چه زمانی باید به همسر خود نفقه دهد ؟ بر اساس قانون مدنی ، همین که عقد ازدواج به طور صحیح واقع شد ، حقوق و تکالیف زوجین قابل اجرا است .

با این حال در مواردی ممکن است که حق دریافت نفقه توسط زن از بین برود . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که نفقه از چه زمانی به زن تعلق میگیرد ؟ بنابراین ، ابتدا به بررسی نفقه زن پرداخته و سپس بررسی می نماییم که زمان تعلق نفقه زن چه زمانی است 

نفقه زن چیست؟

قانون مدنی ، تکلیف پرداخت نفقه زن را بر عهده شوهر قرار داده است . بر اساس ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر می باشد . اما در پاسخ به این سوال که نفقه زن شامل چه چیزهایی می شود ، قانونگذار در ماده 1107 تعیین تکلیف کرده و مصادیقی از نفقه زن را مطرح نموده است .

بر اساس این ماده ، نفقه زوجه شامل تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی دانسته شده است . البته ، نفقه زن منحصر به این مصادیق نمی باشد ، بلکه کلیه نیازهای متعارف او را می توان جزء موارد پرداخت نفقه به زن محسوب کرد .

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می گیرد؟

سوال مهمی که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم آن است که نفقه از چه زمانی به زن تعلق میگیرد ؟ در پاسخ به این سوال ، لازم است نکات قانونی مربوط به موضوع را ذکر کنیم . نخست اینکه به موجب ماده 1102 قانون مدنی ، " همین که عقد نکاح به طور صحت واقع شد ، رابطه زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود " . بنابراین ، می توان گفت که به محض اینکه عقد نکاح بسته شد ، زن استحقاق دریافت نفقه را دارد و به وی نفقه تعلق می گیرد .  البته ، لازم به ذکر است که بر اساس قانون مدنی ، از جمله شرایط پرداخت نفقه به زن ، تمکین از سوی زن می باشد و در صورتی که زن بدون دلیل موجه از تمکین خودداری کند ، مرد الزامی به پرداخت نفقه به وی نخواهد داشت . بنابراین ، در صورتی به زن نفقه تعلق می گیرد که از شوهر خود تمکین کند . اگر هم هنوز به خانه مشترک نرفته اند ، زن بایستی آمادگی خود برای شروع زندگی مشترک را به همسرش اعلام کرده باشد . در غیر این صورت ، به دلیل اینکه تمکین صورت نگرفته است ، زن حق نفقه ندارد .

البته ، اگر هم زن در دوران عقد تمایل به استفاده از حق حبس در نکاح داشته باشد هم کماکان حق نفقه خواهد داشت . به بیان دیگر ، بر اساس قانون مدنی ، زن تا زمانی که مهریه اش را به صورت کامل دریافت نکرده باشد ، می تواند از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند و این امتناع ، سبب از بین رفتن حق نفقه زن نخواهد شد .  


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: نفقه تاریخ ثبت: 15:43 1403/1/28 339 نفر بازدید