نحوه محاسبه نفقه زن

1402/12/27 01:22

نحوه محاسبه نفقه زن

همین که عقد نکاح به طور صحیح بین زن و مرد واقع شد ، زن و مرد مکلف به انجام وظایفی که در شرع و قانون برای آنها مشخص شده است می شوند . یکی از این تکالیف ، تمکین زن در برابر شوهر است که متقابلا مرد را ملزم به پرداخت نفقه به زن می کند . موضوع مهمی که وجود دارد این است که به هر حال در صورت تمکین زن ، مرد موظف به پرداخت نفقه است ، اما گاهی این تکلیف از سوی مرد انجام نمی شود و زن به دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف مراجعه می کند و دادخواست نفقه می دهد . حال سوال این است که مبلغ نفقه زن چقدر است و نفقه زن چگونه محاسبه می شود . برای پاسخ به این سوالات ، در ادامه این مقاله به بررسی نفقه زن ، میزان نفقه زن و محاسبه نفقه زن خواهیم پرداخت .  

نفقه زن

بر اساس قانون مدنی ، در عقد دائم مرد مکلف است که به همسر خود نفقه بپردازد . در قانون ، دو دسته ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه و مجازات ترک انفاق پیش بینی شده است . اما در قانون شرط مهمی هم برای پرداخت نفقه به زن در نظر گرفته شده است و آن عبارت است از تمکین زن در مقابل شوهر . اگر زن بدون دلیل موجهی از تمکین در برابر شوهر خودداری کند ، عنوان ناشزه خواهد داشت و نفقه ای به وی تعلق نخواهد گفت .

البته در برخی از شرایط هم زن مجاز است که در برابر شوهر خود از تمکین خودداری کند ، ولی همچنان حق نفقه داشته باشد ؛ مثل موردی که زن از حق حبس خود در عقد نکاح استفاده می کند و یا زمانی که شرط تعیین محل سکونت نموده است که این موارد را ضمن مقاله ای جداگانه به تفصیل توضیح داده ایم .  

میزان نفقه زن

در ماده 1107 قانون مدنی نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های بهداشتی و درمانی و خادم در صورت احتیاج یا عادت دانسته شده است . همانگونه که از این ماده مشخص است ، قانونگذار تنها به ذکر مصادیقی از نفقه زن که مهم ترین موارد پرداخت نفقه به زن شناخته می شود ، اکتفا کرده است . با این وجود ، این مصادیق انحصاری نیستند ؛ بلکه میزان نفقه زن بر اساس نیازهای متعارف و متناسب با وی خواهد بود که در حال حاضر ممکن است میزان نفقه زن را تحت تاثیر قرار دهند ؛ اما در این ماده نامی از آن برده نشده است ؛ مثل هزینه های تحصیلی و مواردی از این قبیل .  

محاسبه نفقه زن

زمانی که زن در دادگاه یا شورای حل اختلاف اقامه دعوای مطالبه نفقه می کند ، در واقع می خواهد که نفقه اش به وی پرداخته شود . حالا سوال مهمی که ممکن است مطرح شود این است که مبلغ نفقه زن چقدر است ؟ پاسخ به این سوال نیازمند ارائه توضیح در مورد محاسبه میزان نفقه زن است .  برخی مواقع زن و مرد با هم به توافق می رسند مبنی بر اینکه مبلغ نفقه زن چقدر باشد . در این حالت ، دیگر دادگاه وارد موضوع محاسبه میزان نفقه زن نمی شود . اما اگر زن و مرد بر سر میزان نفقه زن به تفاهم نرسیده باشند ، دادگاه باید میزان نفقه زن را محاسبه نماید . در این حالت ، قاضی ممکن است که به درخواست زن و یا مرد ، پرونده میزان نفقه زن را با صدور قرار کارشناسی به کارشناس تعیین نفقه ارجاع دهد .

در این حالت ، این کارشناس دادگاه است که باید میزان نفقه زن را محاسبه کرده و به قاضی اعلام کند . نحوه محاسبه میزان نفقه زن توسط کارشناس نفقه هم با توجه به سن زن ، میزان تحصیلات ، شغل و شأن خانوادگی او ، میزان نفقه این زن به لحاظ عرفی و مسائلی از این قبیل ، توسط کارشناس تعیین و حکم پردخت آن توسط دادگاه صادر می شود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه نفقه زن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: نفقه تاریخ ثبت: 01:22 1402/12/27 311 نفر بازدید