افراد ممنوع الخروج و اعتراض به ممنوع الخروجی

1403/1/10 15:45

افراد ممنوع الخروج و اعتراض به ممنوع الخروجی

پطبق مقررات بین المللی و داخلی هر کشور ، افراد برای اینکه بتوانند از مرزهای یک کشور خارج و به مرزهای یک کشور دیگر وارد شوند باید یک سری مدارک داشته باشند . یکی از مهمترین این مدارک ، گذرنامه است . ایرانیان برای خروج از کشور به گذرنامه ایرانی نیاز دارند . علاوه بر این برای اقامت خارج از کشور و با مسافرت از خارج به ایران باید گذرنامه داشته باشند . این گذرنامه مخصوص ایرانیان است . بنابراین گذرنامه یک سند بین المللی است که به معنای اجازه ورود و خروج از کشور است . این سند از حساسیت بالایی برخوردار است ؛ به دلیل همین حساسیت ، صدور آن نیز با وسواس زیادی صورت می گیرد و در مواردی باعث می شود برخی از افراد برای خروج از کشور با ممنوعیت مواجه شوند . از این رو در این مقاله به بررسی افراد ممنوع الخروج ، مدت زمان ممنوع الخروجی و اعتراض به قرار ممنوع الخروجی می پردازیم .  

افراد ممنوع الخروج

طبق قانون گذرنامه افراد ممنوع الخروج مشخص شده اند . این افراد عبارتند از :

1- کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند .  

2- کسانی که در خارج از ایران به سبب تکدی و یا ولگردی و یا ارتکاب سرقت و کلاهبرداری و یا به عنوان دیگر دارای سوء شهرت باشند .

3- کسانی که مسافرت آنها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی صالح جمهوری اسلامی ایران باشد .  

4- بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفین از انجام تعهدات ، در صورتی که بدهی آنها محرز شود .  

5- متهمان ممنوع الخروج بر اساسا ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری  

مدت اعتبار ممنوع الخروجی

در ماده 248 قانون آیین دادرسی کیفری ، مدت اعتبار قرار منع خروج از کشور تعیین شده است . بر اساس این ماده مدت اعتبار قرار ممنوع الخروجی از کشور شش ماه است . این شش ماه قابل تمدید است . در صورتی که این مدت شش ماهه سپری شود ، دستو منع خروج منتفی می شود و مراجع مربوطه نمی توانند مانع از ممنوع الخروجی شوند .  

برای استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی کلیک کنید .  

اعتراض به قرار ممنوع الخروجی

اعتراض به قرار ممنوع الخروجی به دو صورت است :

اگر قرار ممنوع الخروجی توسط بازپرس صادر شود : تا 10 روز قابلیت اعتراض دارد و می توان در دادگاه صالح نسبت به صدور این قرار اعتراض کرد .  

اگر قرار ممنوع الخروجی توسط دادگاه صادر شود : کسی که ممنوع الخروج شده است می تواند به مدت 10 روز به صدور این قرار در دادگاه تجدیدنظر استان اعتراض نماید .

برای سهولت اطلاع از ممنوع الخروجی سایتی در این زمینه طراحی شده است که افراد می توانند به راحتی و با وارد کرد اطلاعات شخصی در سامانه استعلام ممنوع الخروجی به آدرس exitban.ssaa.ir ، از وضعیت خروج خود مطلع شوند .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: آیین دادرسی کیفری تاریخ ثبت: 15:45 1403/1/10 263 نفر بازدید