اعاده دادرسی در امور کیفری

1403/1/10 05:28

اعاده دادرسی در امور کیفری

وقتی یک رای و تصمیم در دادگاه های کیفری گرفته می شود فرض بر این است که کلیه مراحل رسیدگی به درستی و با رعایت تمام مراحل و تشریفات لازم و دقت کافی انجام شده است . اما با همه اینها تصمیمات قضایی نیز از خطا و اشتباه مصون نیستند . دلیلی که قانون گذار اعتراض به حکم دادگاه را قرار داده است هم همین امر است . اعتراض به رای دارای مراحل مختلفی است و مستقیما به اعاده دادرسی منجر نمی شود . مواردی که می توان در دیوان عالی کشور تقاضای اعاده دادرسی کیفری کرد در قانون به طور مشخص بیان شده اند . در این مقاله به بررسی اعاده دادرسی کیفری ، مهلت اعاده دادرسی کیفری ، متقاضیان اعاده دادرسی کیفری و هزینه دادرسی اعاده دادرسی در امور کیفری می پردازیم .

اعاده دادرسی کیفری

اعاده در لغت به معنای  برگرداندن و از سر گرفتن است . در اصطلاح حقوقی به معنای محاکمه و رسیدگی به موضوعی است که درباره آن حکم قطعی صادر شده است . اعاده دادرسی در امور کیفری از راه های فوق العاده رسیدگی به شکایات از احکام است . موارد اعاده دادرسی کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری مشخص شده است . افرادی که حکم قطعی درباره یکی از این موارد برایشان صادر شده است ، می توانند از طریق ارائه دادخواست به دیوان عالی کشور ، درخواست رسیدگی به موضوع پرونده را کنند . برای آشنایی با مراحل اعاده دادرسی ابتدا باید بدانیم که چه کسی حق اعاده دادرسی کیفری را دارد .

متقاضیان اعاده دادرسی در امور کیفری

کسانی که می توانند تقاضای اعاده دادرسی در امور کیفری کنند افراد هستند که در قانون مشخص شده است . در ماده 475 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که اشخاص زیر حق درخواست اعاده دادرسی دارند :

1- محکوم علیه ( یعنی فردی که محکوم شده است ) یا وکیل یا نماینده قانونی او در صورت فوت یا غیبت محکوم علیه ، همسر و وراث قانونی و وصی او  

2- دادستان کل کشور 

3- رئیس حوزه قضایی

این افراد می توانند در صورتی که موضوع پرونده شان یکی از موارد اعاده دادرسی در امور کیفری باشد ، از دیوان عالی کشور تقاضای رسیدگی کنند. 

هزینه دادرسی اعاده دادرسی در امور کیفری

مبلغ هزینه دادرسی برای اعاده دادرسی در امور کیفری در حال حاضر 50000 ( پنجاه هزار ریال ) است . بنابراین برای هر هزینه دادرسی به تعداد متقاضیان باید یک تمبر باطل شود .  

مهلت اعاده دادرسی در امور کیفری

مهلتی برای اعاده دادرسی در امور کیفری بوجود ندارد و قانون گذار اینطور در نظر گرفته است که هر زمان موردی از موراد اعاده دادرسی به وجود آمد بتوان درخواست را مطرح کرد .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: آیین دادرسی کیفری تاریخ ثبت: 05:28 1403/1/10 424 نفر بازدید