نحوه احراز هویت سجام

1403/1/10 05:47

نحوه احراز هویت سجام

سامانه سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان در سال 1397 به منظور نظم بخشی و جمع آوری اطلاعات تمامی سرمایه گذاران در زمینه بورس و اوراق بهادار ایجاد شد . تا قبل از طراحی این سامانه سرمایه گذاران باید برای ثبت نام و یا دریافت سود سهام خود به صورت حضوری مراجعه می کردند اما از سال 97 سرمایه گذاران می توانند به صورت الکترونیکی در سامانه سجام و کارگزاری ها بدون نیاز به مراجعه حضوری ثبت نام کنند .

البته برای دریافت کد بورسی و فعالیت در زمینه بورس لازم است ثبت نام کنندگان بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام و دریافت کد پیگیری ، برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن مدارکی مراجعه کنند . همچنین قرار است امکان انجام احراز هویت به صورت الکترونیکی از طریق سامانه سجام فراهم شود . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص احراز هویت سامانه سجام از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الترونیک قضایی و از طریق الکترونیکی می پردازیم .

احراز هویت حضوری سامانه سجام

احراز هویت به این معناست که ارسال کننده اطلاعات با ارائه مدارک شناسایی خود تصدیق می کند ، اطلاعات ادعایی توسط او صحیح و مستند می باشند . همانطور که گفته شد ثبت نام در سامانه سجام ( sejam ) کاملا به صورت اینترنتی انجام شده و در طول فرآیند ثبت نام از ثبت نام کننده درخواست اسکن مدارک اصلی نمی شود . بنابراین لازم است مرجعی باشد تا احراز هویت ثبت نام کننده را انجام داده و صحت اطلاعات ادعایی او را تایید کند .

به همین منظور با تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام ، کد بورسی برای ثبت نام کننده صادر نمی شود و او در این مرحله امکان فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار را نخواهد داشت . سرمایه گذار برای دریافت کد بورسی بعد از تکمیل مراحل ثبت نام اینترنتی و دریافت کد پیگیری ثبت نام ، باید با در دست داشتن مدارک لازم برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند . لیست مراکز احراز هویت سجام در سایت سامانه سجام موجود می باشد . این مدارک به صورت خلاصه در ادامه ارائه شده است :

1- اصل و فتوکپی کارت ملی

2- اصل و فتوکپی شناسنامه

3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )

4- شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده

5- آدرس و مشخصات پستی ثبت نام کننده

لازم به ذکر است که تنها ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست بلکه سرمایه گذار باید در یک کارگزاری هم ثبت نام کند . شرکت های کارگزاری فراوانی برای ارائه خدمات در زمینه بورس وجود دارند که باید با توجه به میزان امکاناتی که این شرکت ها ارائه می کنند یکی از آن ها را برای ثبت نام برگزید . ثبت نام در این کارگزاری ها به صورت اینترنتی انجام شده و نیازی به مراجعه حضوری وجود ندارد .

احراز هویت الکترونیکی سامانه سجام

با ثبت نام در سامانه سجام ، اطلاعات شناسنامه ای ، ارتباطی و بانکی ثبت نام کننده به صورت الکترونیکی در سیستم ثبت می شود . از آنجا که هر روزه مراجعان زیادی برای انجام احراز هویت سامانه سجام به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه می کنند و به منظور کاهش مراجعات و جلوگیری از هدر رفتن وقت مراجعان در صف های انتظار قرار است به زودی امکان احراز هویت به صورت الکترونیکی نیز فراهم شود .

فرآیند احراز هویت الکترونیکی ثبت نام کنندگان بدین صورت می باشد که اطلاعات تکمیل شده توسط متقاضی ، از طریق ثبت احوال ، سامانه بانکی کشور و سایر ارگان های رسمی با داده های موجود در این ارگان ها تطبیق داده می شود .

بعد از آن فرد با استفاده از رمز یکبار مصرفی که برایش ارسال می شود وارد سیستم شده و سپس عکس او با تصویر بر روی کارت ملی تطبیق داده می شود . همچنین تصویر بر روی کارت ملی با تصویری که در بایگانی ثبت اسناد موجود است نیز چک می شود .

در مرحله بعد از ثبت نام کننده خواسته می شود تا یک فیلم سلفی گرفته و متنی که به صورت تصادفی برای او ظاهر می شود را بخواند و نهایتا کاربر یک امضای الکترونیکی انجام داده و برای سامانه سجام می فرستد . بعد از طی کردن تمام این مراحل اطلاعات مخاطب توسط ارگان ها ، اپراتورها و ... چک شده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد احراز هویت به صورت موفقیت آمیز انجام می گیرد .

با فراهم شدن امکان آزاد سازی سهام عدالت تعداد زیادی از مشمولان این سهام در تب و تاب ثبت نام در سامانه سجام برای فروش سهام خود در بورس افتادند . اما قبل از هر اقدامی لازم است نسبت به آزادسازی سهام خود و انتخاب روش سهامداری مستقیم از طریق سامانه سهام عدالت اقدام کنند . در مقاله ذیل نحوه آزاد سازی سهام عدالت از طریق این سامانه به طور کامل توضیح داده شده است .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات تجاری تاریخ ثبت: 05:47 1403/1/10 118 نفر بازدید