مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

1403/1/1 20:40

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

این روزها سرمایه گذاری در بازار بورس به یکی از سرمایه گذاری های پر منفعت مبدل شده که در یک سال اخیر رشد صعودی چشمگیری داشته است . به همین جهت هر روزه تعداد زیادی سرمایه گذار جذب فعالیت و خرید و فروش در این حوزه می شوند . تمامی متقاضیان سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار لازم است ابتدا با ثبت نام در سامانه سجام و یک کارگزاری اقدام به دریافت کد بورسی کنند .

در واقع بدون دریافت کد بورسی امکان فعالیت در بازار بورس وجود ندارد و ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری برای سرمایه گذاران یک امر اجباری است . بعد از آنکه متقاضی ثبت نام ، اطلاعات خود را به صورت اینترنتی تکمیل کرد لازم است برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند . بدیهی است که هم ثبت نام در سامانه و هم احراز هویت ، نیاز به اطلاعات شناسنامه ای و مدارک شخصی ثبت نام کننده دارد . در ادامه به توضیحاتی در خصوص مدارک لازم جهت ثبت نام ، احراز هویت و دریافت کد بورسی پرداخته شده است .

مدارک لازم برای ثبت نام کد بورسی

ثبت نام برای دریافت کد بورسی دو مرحله دارد ، سرمایه گذار ابتدا لازم است در سامانه سجام که سامانه ای یک پارچه برای ثبت و نگهداری اطلاعات سرمایه گذاران می باشد ، ثبت نام کند . برای ثبت نام در این سامانه باید ابتدا وارد سایت sejam.ir شده و سپس با انتخاب گزینه ثبت نام ، مراحل ثبت نام را تا انتها تکمیل کرد . متقاضی برای تکمیل این مراحل در طول ثبت نام لازم است به اطلاعات و مدارک زیر دسترسی داشته باشد :

1- اطلاعات شناسنامه ای شامل نام ، نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، کد ملی ، سری و سریال شناسنامه  

2- اطلاعات ارتباطی شامل آدرس محل سکونت ، محل کار ، کد پستی ، تلفن ثابت و تلفن همراه

3- اطلاعات بانکی شامل شماره حساب ، نام بانک ، نام شعبه ، کد شعبه و شماره شبا

سرمایه گذار در گام دوم برای دریافت کد بورسی باید ابتدا یکی از شرکت های کارگزاری موجود را برگزیده و سپس در آن ثبت نام به عمل آورد . امروزه ثبت نام در کارگزاری ها به صورت اینترنتی انجام شده و با ورود به سایت کارگزاری مورد نظر خود می توانید با استفاده از اطلاعات زیر فرم ثبت نام را تکمیل کنید :

1- اطلاعات هویتی شامل نام ، نام خانوادگی ، کد ملی و تاریخ تولد

2- اطلاعات فردی شامل جنسیت ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، سری و سریال شناسنامه ، محل تولد و محل صدور

3- اطلاعات تماس شامل آدرس محل زندگی ، شماره ثابت ، شماره همراه و کد پستی

4- اطلاعات شغلی

5- اطلاعات بانکی نام بانک ، شماره حساب ، شماره شبا و نوع حساب

به غیر از کسانی که تازه می خواهند وارد دنیای بورس شوند کسانی که قبل از راه اندازی سامانه سجام کد بورسی دریافت کرده باشند نیز باید اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کنند . در مقاله ذیل راهنمای تصویری نحوه ثبت نام در سامانه سجام قرار داده شده است .

مدارک لازم جهت احراز هویت کد بورسی

پس از تکمیل فرآیند ثبت نام اینترنتی سامانه سجام و کارگزاری به شماره تلفن همراه سرمایه گذار یک کد پیگیری پیامک می شود . آخرین گام برای دریافت کد بورسی آن است که سرمایه گذار با در دست داشتن کد پیگیری ثبت نام خود و یکسری مدارک برای انجام احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند .

دقت کنید حتما دفتر خدمات قضایی که برای مراجعه انتخاب می کنید از دفاتر منتخب کارگزاری شما نیز باشد تا بتوانید همزمان احراز هویت سامانه سجام و کارگزاری را انجام دهید . البته لازم است در زمان مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک به متصدی دفتر متذکر شوید که هم فرم احراز هویت سجام و هم فرم احراز هویت کارگزاری را در اختیار شما قرار دهد . مدارک لازم برای احراز هویت دریافت کد بورسی به شرح ذیل هستند :

1- اصل و فتوکپی شناسنامه

2- اصل و فتوکپی کارت ملی

3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )

4- آدرس و مشخصات پستی متقاضی ثبت نام

5- شماره حساب و اطلاعات بانکی متقاضی ثبت نام

لازم به ذکر است که طبق اظهارات مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان خصوصی‌سازی قرار است امکان احراز هویت سامانه سجام به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الترونیک قضایی فراهم شود . در مقاله ذیل نحوه استفاده از این امکان توضیح داده شده است .

یکی از بحث های پر حاشیه این روزها فراهم شدن امکان آزادسازی سهام عدالت می باشد . شاید برایتان عجیب باشد که حدود 49 هزار نفر از ایرانیان مشمول سهام عدالت هستند . با فراهم آمدن امکان آزادسازی سهام عدالت قرار است امکان خرید و فروش این سهام در بازار بورس فراهم شود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای دریافت کد بورسی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات تجاری تاریخ ثبت: 20:40 1403/1/1 209 نفر بازدید