راهنمای دریافت کد بورسی

1403/1/26 09:30

راهنمای دریافت کد بورسی

این روزها شاهد آن هستیم که تعداد متقاضیان برای سرمایه گذاری در بازار بورس به علت بازدهی بسیار بالای این بازار سرمایه در سال گذشته رو به افزایش است . طبیعتا حمایت دولت از این بازار سرمایه و رکود این روزهای سایر بخش های اقتصادی کشور باعث جذب سرمایه های عظیم سرمایه گذاران برای فعالیت در این حوزه شده است .

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که با توجه به رونق این روزهای بازار بورس تمایل به سرمایه گذاری در این بخش دارید احتمالا این سوال در ذهنتان ایجاد شده که برای فعالیت در این بازار چه ملزوماتی وجود دارد و کد بورسی چیست ؟

سرمایه گذاران محترم برای شروع به فعالیت در بازار بورس لازم است ابتدا در سامانه سجام و یک کارگزاری ثبت نام کرده و سپس برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند . در واقع بعد از آنکه ثبت نام و احراز هویت انجام گرفت برای ثبت نام کننده یک کد بورسی تعریف می شود . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص نحوه ثبت نام ، دریافت کد بورسی و الزامات اولیه برای ورود به بازار بورس می پردازیم .

ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی

سرمایه گذاران برای ورود به بازار بورس باید کد بورسی یا کد سرمایه داری داشته باشند تا بتوانند به صورت آنلاین سهام های مورد نظر خود را خرید و فروش کنند . این کد بورسی برای هر کس متفاوت و مانند شماره ملی مختص به یک نفر می باشد . متقاضیان برای دریافت این کد باید ابتدا در یکی از کارگزاری ها ثبت نام کنند .

ثبت نام در کارگزاری ها هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی انجام می شود اما طبیعتا ثبت نام آنلاین روش ساده تری است و هیچ هزینه ای برای متقاضیان ندارد . بعد از طی کردن مراحل ثبت نام در کارگزاری و سامانه سجام ، سرمایه گذار باید برای احراز هویت با در دست داشتن مدارک لازم برای دریافت کد بورسی که شامل اصل و تصویر شناسنامه ، اصل و تصویر کارت ملی ، آخرین مدرک تحصیلی و شماره حساب بانکی به دفاتر پیشخوان دولت منتخب کارگزاری که در آن ثبت نام به عمل آورده مراجعه کند .

شرکت های کارگزاری متعددی برای ثبت نام متقاضیان وجود دارد و هر کس باید با توجه به علاقه و شرایط خود یکی از آن ها را انتخاب کند . تفاوت این کارگزاری های در نحوه ارائه امکانات و میزان امکانات ارائه شده به مشتریان است ولی تمام آن ها امکان دسترسی مجازی به بازار بورس را برای مشتریان خود فراهم می کنند . در ادامه به توضیحاتی در خصوص نحوه ثبت نام در یکی از شرکت های کارگزاری فعال در حوزه بورس و اوراق بهادار می پردازیم .

1- در مرورگر اینترنتی خود نام کارگزاری مورد نظر خود را جستجو کنید و عبارت افتتاح حساب را انتخاب کنید . بعد از ورود به قسمت افتتاح حساب ، باید گزینه ایجاد حساب را در پایین صفحه فعال کنید .

3- در این مرحله لازم است شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و بعد از درج عبارت امنیتی گزینه ادامه را انتخاب کنید .

4- حالا باید منتظر باشید تا یک کد امنیتی برای تلفن همراه شما ارسال شود ، بعد از دریافت این کد آن را در قسمت مربوطه وارد کرده و گزینه ادامه را فعال کنید .

5- در این بخش باید ابتدا اطلاعات شناسنامه ای خواسته شده را تکمیل کرده و سپس یک رمز عبور برای حساب کاربری خود در مفید انتخاب کنید .

6- حالا به بخش مربوط به اطلاعات هویتی رسیدیم که لازم است در قسمت های خالی نام و نام خانوادگی ، تاریخ تولد و کد ملی خود را وارد کنید .  

7- بخش دوم تکمیل اطلاعات ، مربوط به اطلاعات فردی است که بعد از تکمیل تمام قسمت های آن گزینه مرحله بعد را فعال کنید .

8- بخش سوم به اطلاعات تماس اختصاص دارد که در قسمت تلفن همراه باید شماره خود را که به آن دسترسی هم دارید وارد کنید .

9- بخش چهارم به اطلاعات شغلی مربوط می شود و می توانید از بین گزینه های موجود یکی از آن ها را انتخاب کنید .

10- بخش پنجم مربوط به اطلاعات بانکی است و دقت داشته باشید حسابی که اطلاعات آن را وارد می کنید حتما متعلق به متقاضی ثبت نام باشد .

11- بخش آخر مربوط به دانش مالی و میزان آشنایی متقاضی با بورس می باشد .

12- در آخرین مرحله اطلاعاتی که تاکنون در سامانه ارائه کردید به صورت کامل در یک صفحه برایتان نمایش داده می شود که در صورت اطمینان از صحت آن ها ، ابتدا باید گزینه اطلاعات مورد تایید است را تیکدار کرده و سپس مرحله بعد را انتخاب کنید بعد از آن یک پیغام از طرف سایت مبنی بر تکمیل فرآیند ثبت نام به شما داده می شود .

از آنجا که دولت با موافقت رهبری در حال انجام مقدمات آزادسازی سهام عدالت متقاضیان می باشد بسیاری از مشمولان این سهام در تب و تاب استعلام و آزادسازی سهام خود می باشند . مسئولان با طراحی سامانه ای با عنوان سامانه سهام عدالت امکان استعلام و آزادسازی سهام عدالت متقاضیان را فراهم کرده اند . در مقاله زیر راهنمای تصویری نحوه استعلام و آزادسازی سهام عدالت از طریق سامانه آورده شده است .

ثبت نام در سامانه سجام

سامانه سجام یا سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان توسط شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار  با هدف خدمت رسانی به سرمایه گذاران بورس ایجاد شد . بعد از ایجاد این سامانه ، اطلاعات تمام کاربران به صورت یکجا جمع آوری شده و از آن پس دریافت کد بورسی بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طرق ثبت نام در این سامانه انجام گرفت .

به غیر از ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی لازم است در سامانه سجام نیز ثبت نام انجام شود . بعضی از کارگزاری ها این امکان را فراهم کرده اند در صورتی که سرمایه گذار هنوز ثبت نام خود را در سامانه سجام انجام نداده باشد ، بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در کارگزاری ، گزینه ای به نام ثبت در سامانه سجام را انتخاب کند . در این صورت اطلاعات فرد در سامانه سجام نیز ثبت شده و ثبت نام در این سامانه نیز برای او انجام می گیرد .

بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و یک کارگزاری لازم است برای احراز هویت سجام به یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه کرده و فرم احراز هویت سامانه سجام و کارگزاری را تکمیل کنند . البته قرار است به زودی امکان احراز هویت غیرحضوری ثبت کنندگان در سامانه سجام از طریق همین سامانه فراهم شود . لازم به ذکر است که سرمایه گذاران در هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت باید مدارک لازم برای احراز هویت سجام را به همراه داشته باشند . در مقاله ذیل راهنمای تصویری ثبت نام در سامانه سجام و توضیحات کامل در خصوص مراحل ثبت نام در این سامانه آورده شده است .

یکی از بحث های پرمخاطب این روزها ، طرح آزادسازی سهام های عدالت و فراهم آوردن امکان خرید و فروش این سهام در بورس می باشد . امروزه نزدیک به 49 میلیون نفر از کسانی که در ایران زندگی می کنند دارای این سهام هستند اما در مورد آن چه می دانید ؟ اگر شما هم از جمله سهامداران هستید و می خواهید در خصوص سهام عدالت اطلاعات کافی به دست آوردید پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای دریافت کد بورسی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: تجاری تاریخ ثبت: 09:30 1403/1/26 207 نفر بازدید