راهنمای آزادسازی سهام عدالت

1403/1/26 09:38

راهنمای آزادسازی سهام عدالت

در راستای خصوصی سازی شرکت های دولتی و کمک به اقشار کم درآمد جامعه در زمان دولت نهم طرح واگذاری سهام عدالت اجرایی شد . در این طرح یک سبد سهام متشکل از سهام 60 شرکت دولتی به اقشار کم درآمد جامعه تعلق گرفت و در سال 1396 اولین سود این سهام به حساب سهامداران واریز شد . تا سال 98 امکان آزاد سازی یا خرید و فروش این سهام های عدالت وجود نداشت اما از امسال با موافقت رهبری این امکان برای سهامداران فراهم شده است . در حال حاضر دیگر امکان واگذاری سهام عدالت وجود ندارد اما با آزاد سازی سهام ها امکان خرید و فروش سهام های عدالت در بورس فراهم شده و علاقه مندان از این طریق می توانند سهام عدالت را از فروشندگان خریداری کنند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص چگونگی نحوه آزادسازی سهام عدالت می پردازیم .

روش های استفاده از سهام عدالت

همانطور که گفته شد با فراهم آمدن امکان آزاد سازی سهام عدالت ، دو امکان و انتخاب برای سهامداران در نظر گرفته شده است . اولین روش و امکان در نظر گرفته شده آن است که سهامداران دخل و تصرفی در سهام عدالت خود نداشته و سهامشان را آزاد نکنند . در این روش که روش مستقیم نامیده می شود شرکت های سرمایه گذاری استانی سود سهام سهامداران را در فواصل مشخص به حسابشان واریز می کنند . کسانی که به استفاده از این روش تمایل دارند لازم نیست کاری انجام دهند و این روش به صورت پیش فرض برای تمام سهامداران در نظر گرفته شده است .

دومین روشی که پیش روی سهامداران قرار دارد روش غیرمستقیم و در اصطلاح آزاد سازی سهام است . در این روش مالکیت و مدیریت سهام مستقیما در اختیار صاحب سهام قرار می گیرد و این اشخاص امکان نقل و انتقال سهام خود را پیدا می کنند . برای انتخاب این روش باید از طریق مراجعه به سامانه سهام عدالت اقداماتی انجام داد که در راهنمای تصویری به طور کامل توضیحات آن را ارائه می کنیم .

سرمایه گذران برای دریافت کد بورسی به غیر از سامانه سجام ( sejam.ir ) باید در یک کارگزاری هم ثبت نام کنند . ثبت نام در کارگزاری ها به صورت اینترنتی انجام می شود که بعد از تکمیل مراحل ثبت نام  و دریافت کد پیگیری باید احراز هویت سجام انجام شود . در مقاله ذیل نحوه انتخاب ، ثبت نام در کارگزاری و مراحل دریافت کد بورسی به طور کامل توضیح داده شده است .

نحوه آزادسازی سهام عدالت

سهامدارانی که مایل به استفاده از روش غیرمستقیم و آزاد سازی سهام خود هستند باید مراحل زیر را انجام دهند . حتما قبل از انجام اقدامات زیر در رابطه با اینکه می خواهید سهام خود را آزاد کنید مطمئن شوید زیرا در صورت انتخاب روش غیرمستقیم امکان بازگشت به روش مستقیم وجود ندارد .

1- سامانه سهام عدالت به آدرس ( samanese.ir )  را در مرورگر جستجو کرده و سپس وارد صفحه شخصی خود شوید . بعد از ورود به صفحه ، در از بین گزینه های داشبورد اطلاعات ، گزینه انتخاب طرح آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کنید .

2- در صفحه ای که برای شما نمایش داده شده مطالب را مطالعه کرده و بعد از مطالعه در صورت تمایل گزینه ادامه را انتخاب کنید . دقت کنید اگر مایل به فروش سهام خود نیستید نباید گزینه ادامه را انتخاب کنید و تنها در صورتی که در مورد فروش سهام اطمینان کامل دارید این کار را انجام دهید .

3- در این مرحله توضیحاتی در مورد آزاد سازی سهام و نحوه آزاد سازی برای شما نمایش داده می شود که بعد از مطالعه کامل و دقیق آن ها ابتدا باید گزینه ( مطالب فوق را مطالعه نموده ... ) را تیکدار کرده و سپس ثبت روش مستقیم را فعال کنید .

4- در این بخش سامانه از شما می خواهد شماره تلفن همراه خود را تایید کنید تا پیامک تایید برایتان ارسال شود . درصورتی که شماره تلفن همراه مورد تایید شماست گزینه تایید و ادامه را فعال کرده و در غیر این صورت شماره جدید را در کادر خالی وارد کنید .

5- در مرحله آخر آزاد سازی سهام عدالت از شما خواسته می شود تا کد تایید 6 رقمی را که به تلفن همراهتان ارسال شده است در کادر خالی وارد کرده و گزینه ثبت نهایی انتخاب را فعال کنید . با انجام تمام این مراحل شما روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود برگزیدید .

بعد از آزاد سازی سهام ، سهامداران برای آنکه بتوانند به خرید و فروش سهام عدالت خود مبادرت کنند باید ابتدا چند اقدام انجام دهند . اولین اقدام برای فعالیت در زمینه بورس ، ثبت نام در سامانه سجام می باشد ، هیچکس بدون ثبت نام در این سامانه نمی تواند در بازار بورس نقل و انتقال انجام دهد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای آزادسازی سهام عدالت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات تجاری تاریخ ثبت: 09:38 1403/1/26 271 نفر بازدید