تاجر کیست و انواع آن

1403/1/30 15:48

تاجر کیست و انواع آن

همه ما نام تاجر و شغل تجارت را شنیده ایم اما دانستن اینکه از نظر حقوقی به چه کسی تاجر می گویند بسیار مهم است . خرید و فروش امروزه امری است که توسط همه ما انجام می شود . همه مردم روزانه اقدام به خرید اقسام مختلف کالا و خدمات می کنند اما آیا همه ما تاجر هستیم ؟ آیا کسی یک مغازه لوازم التحریر دارد را می توان تاجر تلقی کرد یا خیر ؟ یا صرف داشتن شغلی از این دست باعث می شود تا فرد تاجر محسوب شود ؟

برای پاسخ به این پرسش باید به قانون تجارت مراجعه کنیم و ببنیم قانون تجارت در این باره چه توضیحی دارد . از این رو در این مقاله به بررسی اینکه تاجر کیست و تاجر چه شغلی دارد و انواع تاجر می پردازیم .

تاجر کیست؟

تاجر در لغت به معنی بازرگان و سوداگر است . در ماده 1 قانون تجارت ، تاجر تعریف شده است . طبق این ماده " تاجر کسی این که معاملات تجاری را به عنوان شغل عادی خود انتخاب کرده است . " با توجه به این ماده می توان گفت که برای اینکه کسی را تاجر بدانیم باید چند ویژگی در او وجود داشته باشد  . اولا تاجر کسی است که اقدام به انجام معاملات تجاری می کند . مفهوم معاملات تجاری که در این ماده آمده است تا حدی نامشخص است که قانون گذار در ماده 2 قانون تجارت به توضیح آن پرداخته است و ما در ادامه آن را بیان می کنیم . دومین ویژگی تاجر این است که تاجر باید انجام معاملات تجاری را شغل عادی خود قرار دهد . یعنی تاجر بایستی انجام معاملات تجاری را منبع اصلی درآمد خود قرار داده و انجام آن را تکرار کند . بنابراین می توان گفت کسبه نیز جزء تجار محسوب می شوند ؛ هر چند از برخی تشریفات مرتبط با تجار معاف هستند .  

تاجر چه شغلی دارد؟

گفتیم تاجر کسی است که شغل معمولی خود را انجام معاملات تجاری قرار دهد . در اینجا به توضیح برخی از معاملات تجاری می پردازیم که بر اساس قانون می توانند شغل تاجر باشند :

1 - خرید یا تحصیل هر نوع مال منقول به قصد فروش یا اجاره اعم از این که تصرفاتی در آن شده یا نشده باشد .

2 - تصدی به حمل و نقل از راه خشکی یا آب یا هوا به هر نحوی که باشد .

3 - هر قسم عملیات دلالی یا حق‌ العمل کاری ( کمیسیون ) و یا عاملی و همچنین تصدی به هر نوع تاسیساتی که برای انجام بعضی امور ایجاد می‌شود ؛ از قبیل تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه یا تهیه و رساندن ملزومات و غیره .

4 - تاسیس و به کار انداختن هر قسم کارخانه مشروط بر این که برای رفع حوایج شخصی نباشد .

5 - تصدی به عملیات حراجی .

6 - تصدی به هر قسم نمایشگاه‌های عمومی .

7 - هر قسم عملیات صرافی و بانکی .

8 - معاملات برواتی اعم از این که بین تاجر یا غیر تاجر باشد .

9 - عملیات بیمه بحری و غیر بحری .

10 - کشتی‌سازی و خرید و فروش کشتی و کشتیرانی داخلی یا خارجی و معاملات راجعه به آن .

انواع تاجر

تاجر فقط به یک شخص حقیقی گفته نمی شود . بلکه به اشخاص حقوقی نیز می توان عنوان تاجر را اطلاق کرد . این دسته بندی باعث به وجود آمدن انواع تاجر می شود : تاجر حقیقی و تاجر حقوقی .

تاجر حقیقی : همان افرادی هستند که به کار تجارت اشتغال دارند .  

تاجر حقوقی : تاجر حقوقی که نوع دوم ازانواع تاجر است ، به تاجرانی گفته می شود که از شخصیت حقوقی برخوردار می باشند ؛ بنابراین موسسات تجارتی ، شرکت های تجارتی و شرکت های دولتی را می توان از جمله انواع تاجران حقوقی دانست .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات تجاری تاریخ ثبت: 15:48 1403/1/30 1217 نفر بازدید