استعلام سهام عدالت

1403/1/29 08:37

استعلام سهام عدالت

به منظور خصوصی سازی اموال دولتی و کمک به اقشار بی بضاعت جامعه ، دولت نهم طرحی با عنوان سهام عدالت را اجرایی کرد . به موجب این طرح یک سبد سهامی مشتمل از سهام شصت شرکت دولتی به اقشار کم در آمد جامعه تعلق گرفت و از این طریق مالکیت سهام تعدادی از شرکت ها و کارخانه های دولتی در اختیار این اشخاص قرار گرفت . اولین سود سهام عدالت در سال 95 به حساب سهامداران واریز شد اما تا سال 98 امکان آزاد سازی و نقل و انتقال این سهام ها وجود نداشت .

در مجموع حدود 49 میلیون نفر از ایرانیان مشمول سهام عدالت هستند . کسانی که می خواهند اطمینان پیدا کنند که جزو مشمولین این سهام هستند یا خیر و یا آنکه از وضعیت و ارزش اسمی سهام خود اطلاع پیدا کنند ، می توانند به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir مراجعه کنند . سهامداران با مراجعه به این سامانه می توانند برگه سهام خود را مشاهده کرده و با آزادسازی آن را به تملک خود درآورند . لازم به ذکر است که برای پیگیری و استعلام سهام عدالت دسترسی به کد ملی ضروری است . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص استعلام سهام عدالت می پردازیم .

مشمولین سهام عدالت

در ابتدای اجرایی شدن طرح سهام عدالت یعنی در سال 1384 ، این سهام به اقشار خاصی از مردم تعلق گرفت . اولین گروه مشمولان سهام عدالت را مددجویان کمیته امداد امام خمینی ، بهزیستی ، کارگران ، رزمندگان و جانبازان تشکیل دادند . بعد از این اقشار ، بازنشستگان و کارمندان دستگاه های اجرایی نیز واجد دریافت سهام عدالت شناخته شدند . به مددجویان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی اصطلاحا گروه های تخفیف دار گفته شده و سهام آن ها بیشتر از سهام سایرین می باشد .

در نهایت تعداد کل مشمولین سهام عدالت به تعداد 49,152,741 نفر رسید که شامل اقشار ذکر شده در بالا می شود . امروزه دیگر امکان دریافت این سهام ها وجود ندارد اما امکان آزاد سازی و خرید و فروش این سهام فراهم شده است . بنابراین کسانی که مشتاق به فروش و یا مدیریت مستقیم سهام عدالت خود هستند می توانند از طریق انتخاب روش مستقیم و آزاد سازی سهام خود این امکان را فراهم کنند .

استعلام سهام عدالت

پیگیری سهام عدالت به این معناست که سهامدار می تواند برگه سهام خود را از طریق سامانه سهام عدالت مشاهده کند . این برگه سهام شامل اطلاعاتی همچون ارزش اسمی سهام و لیست سودهای واریزی توسط دولت می باشد . با انجام مراحل زیر می توانید برگه سهام عدالت خود را استعلام و مشاهده کنید .

1- در اولین قدم لازم است عبارت سامانه سهام عدالت و یا نشانی samanese.ir را در یک مرورگر جستجو کنید .

2- دقیقا وارد همین صفحه شوید و در صفحه اصلی از قسمت سامانه الکترونیکی سهام عدالت ، عبارت ورود به سامانه را انتخاب کنید .

3- در این صفحه مقررات سامانه برایتان نمایش داده می شود ، ابتدا لازم است مطالب را مطالعه کرده و سپس گزینه مطالب فوق را مطالعه نموده و می پذیرم را تیک دار کنید و در آخر گزینه ادامه را فعال کنید .

4- حالا باید کد ملی خود را به صورت کامل در قسمت خالی وارد کرده و بعد از درج کد امنیتی گزینه ادامه را فعال کنید .

5- در صورتی که شما دارای سهام عدالت باشید می توانید مراحل بعد را ادامه دهید .

6- از این مرحله راستی آزمایی سامانه شروع می شود و در گام اول از شما می خواهد نام و نام خانوادگی خود را از بین این سه گزینه انتخاب کنید و بعد از انتخاب گزینه صحیح ، عبارت ادامه را فعال کنید .

7- در گام دوم راستی آزمایی از شما درخواست می شود که نام پدر خود را از بین سه گزینه ای که برایتان نمایش داده شده انتخاب کرده و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید .

8- در گام سوم راستی آزمایی لازم است سال تولد خود را انتخاب کرده و سپس گزینه ادامه را فعال کنید .

9- در آخرین گام راستی آزمایی باید شماره شناسنامه خود را انتخاب کنید ، دقت کنید که اگر هیچکدام از گزینه ها شامل شماره شناسنامه شما نیست باید گزینه خط تیره را برگزینید .

10- در این مرحله اطلاعات هویتی سهامدار نمایش داده می شود و پس از مطالعه در صورت صحیح بود اطلاعات گزینه تایید و ورود را انتخاب کنید .

11- حالا صفحه شخصی مخاطب نمایش داده می شود و برای مشاهده برگه سهام عدالت باید از بین گزینه های داشبورد اطلاعاتی ، گزینه مشاهده صورت وضعیت دارایی سهام انتخاب شود .

12- در آخر برگه سهام برای شما نمایش داده می شود که در بالای صفحه می توانید ارزش اسمی سهام و پایین تر از آن وضعیت واریز سود ، تعداد ، زمان و مبلغ سودهای واریزی تا امروز نمایش داده می شود .

برای فعالیت در زمینه بورس و اوراق بهادار در اولین قدم باید در سامانه سجام به نشانی ( sejam.ir ) ثبت نام به عمل آورد . این سامانه اطلاعات تمام سرمایه گذاران در بازار بورس و اوراق بهادار را به صورت یک پارچه جمع آوری کرده و به نوعی یک بانک اطلاعاتی محسوب می شود .

کسانی که مایل به فروش سهام عدالت خود هستند باید علاوه بر انتخاب روش مستقیم و آزاد سازی از طریق سامانه سهام عدالت نسبت به دریافت کد بورسی نیز اقدام کنند . برای دریافت کد بورسی لازم است در سامانه سجام و یک کارگزاری معتبر ثبت نام به عمل آید و سپس برای احراز هویت با در دست داشتن مدارک به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه شود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعلام سهام عدالت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات تجاری تاریخ ثبت: 08:37 1403/1/29 883 نفر بازدید