نمونه دادخواست لغو حضانت فرزند

1403/2/6 18:06

نمونه دادخواست لغو حضانت فرزند

زمانی که زوجین از هم جدا شوند به حکم قانون حضانت فرزند تا سن هفت سالگی به عهده مادر است و از آن پس تا رسیدن به سن بلوغ ، حضانت فرزند به عهده پدر قرار خواهد گرفت ؛ با این وجود گاهی شخص عهده دار حضانت با کودک رفتار صحیحی نداشته و یا قادر به رفع نیازهای وی نیست ؛ به نحوی که صحت جسمانی و تربیت اخلاقی طفل با مخاطره مواجه می شود . در چنین حالتی اشخاص ذی نفع می توانند از دادگاه تقاضای لغو حضانت فرزند نمایند و با استناد به دلایل موجه و قانونی دادخواستی مبنی بر لغو حضانت فرزند تنظیم نمایند . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مربوط به دادخواست لغو حضانت فرزند پرداخته و نمونه و متن دادخواست لغو حضانت فرزند را ارائه نماییم .

شرایط لغو حضانت فرزند

بر اساس ماده 1376 قانون مدنی در صورتی که شخص عهده دار حضانت از صلاحیت لازم برای حضانت فرزند برخوردار نباشد ، می توان حضانت وی را لغو نمود . امکان لغو حضانت فرزند در این ماده به این صورت پیش بینی شده است : " هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست ، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد ، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی ، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ کند " . بر اساس ادامه این ماده برخی از موارد و شرایط لغو حضانت فرزند نیز مورد اشاره قرار گرفته است که عبارتند از :

- اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار ؛

- اشتهار به فساد اخلاق و فحشا ؛

- ابتلاء به بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی ؛

- سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء ، تکدی گری و قاچاق ؛

- تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف . به همین دلیل اگر یکی از موارد مذکور در این ماده یا هر مورد دیگری که صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل تحت حضانت را با خطر مواجه سازد ، اشخاص مذکور در این ماده می توانند به دادگاه مراجعه و درخواست لغو حضانت فرزند نمایند . برای آشنایی با سلب حضانت فرزند و لغو حضانت فرزند کلیک کنید .

دادخواست لغو حضانت فرزند

در قسمت قبل به بررسی لغو حضانت فرزند چیست و شرایط و موارد قانونی لغو حضانت فرزند بر اساس قانون پرداختیم ؛ اما همانگونه که اشاره شد اشخاص ذی نفع برای لغو حضانت فرزند باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند و دادخواست لغو حضانت فرزند را به این دادگاه ارائه نمایند . در دادخواست لغو حضانت فرزند باید دلایلی که با استناد به آنها درخواست لغو حضانت فرزند می شود را ذکر کرد و دادگاه در صورتی که شرایط مذکور را احراز نماید حکم به لغو یا سلب حضانت فرزند صادر می کند و تصمیمی مقتضی در این خصوص اتخاذ خواهد کرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم دادخواست کلیک کنید .

 

ضمن توضیح در خصوص نحوه تنظیم دادخواست دادخواست لغو حضانت فرزند ، در این قسمت قصد داریم برای آشنایی شما عزیزان نمونه و متن دادخواست لغو حضانت فرزند را ارائه نماییم .

 

تعیین خواسته و بهای آن : 1 - تقاضای صدور حكم مبنی بر لغو حضانت خوانده ؛ 2 - تعیین خواهان به عنوان سرپرست ؛ 3- پرداخت کلیه خسارات دادرسی . برای آشنایی با تعیین خواسته و بهای آن کلیک کنید .

 

دلائل و منضمات دادخواست : 1 - کپی برابر با اصل شده سند ازدواج 2 - کپی برابر با اصل شده سند طلاق 3 - تصویر صفحات شناسنامه خواهان و فرزند یا فرزندان 4 - شهادت شهود ( در صورت وجود ) 5 - گواهی پزشکی قانونی ( در صورت ابتلا به بیماری ) . برای آشنایی با ضمایم دادخواست کلیک کنید .

 

ریاست محترم .................

 

با سلام ؛

 

احتراما به استحضار عالی می رساند اینجانب به موجب سند ازدواج شماره …………. مورخ .......... تنظیم شده در دفترخانه شماره …… شهرستان …….. با خوانده عقد ازدواج دائمی منعقد کرده ایم که ثمره این ازدواج تعداد …………… فرزند دختر/ پسر می باشد . به دلیل وجود اختلافات شدید در زندگی مشترک اینجانب با خوانده ، به موجب طلاق نامه شماره …… شهرستان ………. از یکدیگر جدا شدیم و در حال حاضر فرزند / فرزندان نزد ایشان زندگی می کنند . با توجه به اینکه خوانده دارای مشکلات عصبی / بیماری روانی / فساد اخلاقی / اعتیاد مضر / ضرب و جرح خارج از حد متعارف و ……… می باشد که این وضعیتی خطرات جسمی و چه روحی فراوانی را برای طفل تحت حضانت خوانده به همراه داشته فلذا با توجه به مدارک تقدیمی و به استناد مواد 1173 و 1175 قانون مدنی ، صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به لغو حضانت فرزند / فرزندان و صدور حکم حضانت برای اینجانب به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه های دادرسی را تقاضا دارم .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 18:06 1403/2/6 230 نفر بازدید