نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

1403/1/14 12:41

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

بر اساس قانون مدنی ، حضانت فرزند دختر و حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است . بعد از هفت سالگی حضانت فرزندان تا رسیدن به سن بلوغ که در دختران نه سال تمام قمری و در پسران پانزده سال تمام قمری است ، با پدر آنها خواهد بود . اما در این مهلت ممکن است که به دلایلی پدر صلاحیت لازم برای حضانت فرزند را نداشته باشد .

بنابراین ، می توان با تقدیم دادخواست سلب حضانت از پدر به دادگاه خانواده ، حضانت را از وی سلب کرد . به همین منظور در این مقاله به بررسی سلب حضانت از پدر و دادخواست سلب حضانت از پدر و نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر خواهیم پرداخت .  

سلب حضانت از پدر

بر اساس ماده 1173 انون مدنی ، " هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست ، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد ، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی ، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ کند " .

در ادامه برخی از مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی والدین بیان شده است که بر اساس آن سلب حضانت از پدر و همچنین سلب حضانت از مادر امکانپذیر است :

- اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار ؛

- اشتهار به فساد اخلاق و فحشا ؛

- ابتلاء به بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی ؛

- سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء ، تکدی گری و قاچاق ؛

- تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف ؛ و سایر مواردی از این قبیل که در صورت اثبات آن به دادگاه می توان حضانت را از پدر سلب کرد .

دادخواست سلب حضانت از پدر

در صورتی که یکی از دلایل سلب حضانت بر اساس ماده 1173 قانون مدنی حاصل شد ، نزدیکان یا اقربای طفل یا قیم او و یا رئیس حوزه قضایی می توانند دادخواست سلب حضانت فرزند را به دادگاه ارائه نمایند . دادگاه صالح برای رسیدگی به دادخواست سلب حضانت فرزند از پدر ، دادگاه خانواده می باشد .

به این منظور ، دادخواست را باید با تکمیل اطلاعات لازم به دادگاه ارائه نمود . همچنین ، ممکن است که دادخواست ضمایمی داشته باشد که لازم است پیوست به دادخواست شوند و به دادگاه ارائه شوند تا بر حسب مورد ، دلایل سلب حضانت از پدر برای دادگاه قطعیت بخش باشد .

 

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

ریاست محترم دادگاه خانواده ؛

 

با سلام ،

 

احترما به استحضار می رسانم که اینجانب ………… فرزند …………… به شماره شناسنامه در تاریخ ............. در دفتر رسمی ازدواج و طلاق به شماره ثبت …… با آقای ………….. فرزند …………. عقد نکاح دایم نمودیم که ثمره عقد نکاح دایم و زندگی مشترک با مشارالیه ، فرزند دختر/ پسر به نام ……….. بود .

 

با توجه به اینکه بعد از صدور حکم طلاق / یا تعیین مسکن جداگانه به حکم دادگاه ، حضانت فرزند مشترک ما با آقای ……………. تعیین گردیده است، ایشان با اعتیاد / کتک زدن خارج از حد متعارف / فساد اخلاقی / بیماری روانی / سوء استفاده از طفل صلاحیت لازم برای نگهداری فرزند را ندارد .

 

لذا از دادگاه محترم تقاضا دارم با توجه به موارد مصرح که دلایل اثبات آن پیوست دادخواست گردیده است ، پس از احراز موارد مزبور ، مراتب قانونی را به جهت صدور حکم مبنی بر سلب حضانت فرزند از آقای  …………. و  صدور حکم حضانت به نام اینجانب نسبت به فرزند / فرزندان ، به نام ……………… را لحاظ بفرمایید .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 12:41 1403/1/14 402 نفر بازدید