ملاقات با فرزند بعد از طلاق و زمان و مکان آن

1403/2/7 04:00

ملاقات با فرزند بعد از طلاق و زمان و مکان آن

در صورتی که والدین طفل از هم طلاق گرفته باشند ، مسئله حضانت فرزندان بعد از طلاق مطرح می شود که به موجب آن ، در نهایت کودک تحت حضانت یکی از والدین قرار می گیرد . اما این امر نباید سبب شود که دیگری از حق ملاقات با فرزند خود محروم شود . ملاقات با فرزند حق فطری والدین است ؛ به همین دلیل است که نمی توان آنها را از این حق محروم کرد .

یکی از مواردی که در این خصوص حائز اهمیت است تعیین زمان و مکان مناسب برای ملاقات با فرزندان مشترک است که مصلحت طفل نیز حفظ شود . بر همین اساس در این مقاله قصد داریم ملاقات با فرزند بعد از طلاق را مطرح نموده و به بیان جزئیات زمان و مکان ملاقات با فرزند بعد از طلاق بپردازیم .

ملاقات با فرزند بعد از طلاق

بر اساس ماده 1174 قانون مدنی :  در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ، ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند ، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد ، حق ملاقات با فرزند خود را دارد . پس در صورتی که والدین از هم جدا شده باشند یا به هر علت دیگری جدا از یکدیگر زندگی کنند :

اولا ؛ هر کدام از آنها این حق ملاقات با فرزند خود را خواهند داشت . به همین دلیل ، بر اساس قانون هیچ کدام از والدین نمی توانند سبب جلوگیری از ملاقات با فرزند توسط دیگری بشوند ؛

ثانیا ؛ امکان سلب نمودن حق ملاقات فرزندان بعد از طلاق نیز وجود ندارد ، حتی در صورتی که یکی از والدین دارای فساد و انحطاط اخلاقی نیز باشد ، نمی توان حق ملاقات با فرزند را از او به طور کلی سلب نمود و تنها ممکن است که به نظر دادگاه مواعد و زمان ملاقات با فرزند کاهش یابد .

زمان و مکان ملاقات با فرزند بعد از طلاق

در ادامه ماده 1174 در رابطه با زمان و مکان ملاقات با کودک بعد از طلاق نیز چنین پیش بینی شده است :

« تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزییات مربوط به آن ، در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است » . پس در صورتی که در خصوص زمان و مکان ملاقات میان والدین توافقی حاصل شود ، بر اساس آن عمل می شود و در صورتی که اختلافی باشد ، دادگاه زمان و مکان ملاقات را بر اساس شرایط و مصالح کودک تعیین می کند که ممکن است یک الی دو بار در آخر هفته و در ساعات بخصوصی باشد .

از آن رو که تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند بعد از طلاق معمولا موجب اختلافات بسیاری در والدین می شود ، موارد ذیل حائز اهمیت اند :

زمان ملاقات را می توان افزایش یا کاهش داد . پس خواهان افزایش دادن یا کاهش دادن مدت زمان ملاقات با فرزند ، می تواند دادخواست افزایش و یا کاهش زمان ملاقات را به دادگاه صالح ارائه کند که دادگاه بر اساس شرایط و مصالح کودک حکم به افزایش یا کاهش مدت زمان ملاقات خواهد داد . همچنین ، در صورت عدم توافق در خصوص مکان ملاقات با فرزند پس از طلاق ، ممکن است این ملاقات در محل کلانتری انجام شود که البته کلانتری ها اصولا مکان مناسبی جهت ملاقات با طفل نیستند . به همین دلیل قوه قضاییه موظف شده است که محل های مناسبی را به این امر اختصاص بدهد .

ضمانت اجرای ممانعت از ملاقات با فرزند

همانگونه که در قسمت قبل نیز اشاره شد ، ملاقات با فرزند حق والدین است و به همین دلیل ، در قانون برای ممانعت از ملاقات با والدین ضمانت های اجرایی نیز در نظر گرفته شده است . بر اساس قانون ، هر گاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات ، حضانت ، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت اوست ، یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود ، می تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری حضانت به دیگری یا تعیین ناظر با پیش بینی حدود نظارت وی  و با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ملاقات با فرزند بعد از طلاق و زمان و مکان آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 04:00 1403/2/7 296 نفر بازدید