شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

1403/1/10 04:39

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

جدایی و طلاق میان والدین هر چند اتفاقی ناخوشایند برای فرزندان به شمار می رود و سبب می شود که فرزندان با پدر یا مادر خود به صورت جداگانه ادامه زندگی دهند ، با این حال ترتیباتی در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است تا از آن طریق ، شخصی که حضانت فرزند را به عهده ندارد ، بتواند با فرزندان خود  دیدار و ملاقات داشته و از سوی دیگر ، فرزند مشترک نیز امکان دیدار با والدین خود را داشته باشد .

با این وجود ، در مواردی ممکن است که زمان تعیین شده برای ملاقات با فرزند به مصلحت او نبوده و چه بسا آسیب های جسمی و روحی متعددی برای وی ایجاد کند . در چنین شرایطی ، می توان نسبت به کاهش زمان ملاقات با فرزند اقدام نمود . به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند بپردازیم و شرایط مربوط به آن را بررسی نماییم .

ملاقات با فرزندان پس از طلاق

علاوه بر اینکه در قانون مدنی جزییات مربوط به حضانت فرزندان پس از طلاق والدین مشخص شده است ، احکامی نیز در رابطه با ملاقات و دیدار با فرزندان پیش بینی شده است که بر اساس آن ، هر یک از پدر و مادر حق خواهند داشت تا با فرزندان خود ملاقات نمایند .

بر اساس ماده 1174 قانون مدنی ، " در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ، ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند ، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد ، حق ملاقات با فرزند خود را دارد " .

احترام به حق ملاقات با فرزند به اندازه ای مهم است که به موجب قانون ، هیچ یک از والدین نمی تواند دیگری را از این حق محروم کند . بنابراین ، در صورتی که هر یک از آنان سبب ممانعت از ملاقات با فرزند گردد ، می توان از وی به دادگاه شکایت کرد .

کاهش زمان ملاقات با فرزند

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، هنگامی که پدر و مادر از هم جدا می شوند و حضانت به عهده یکی از آنها قرار می گیرد ، حق ملاقات برای دیگری محفوظ است که مدت زمان این ملاقات ، با توافق زوجین و یا به موجب حکمی که دادگاه مقرر داشته است ، تعیین خواهد شد .

با این حال ممکن است مدت زمانی که برای ملاقات تعیین شده است ، به مصلحت فرزند نباشد و یا اینکه سبب آزار و اذیت فرزند بشود . در این صورت ، می توان زمان و ساعات ملاقات با فرزند را کم کرد تا هم حق ملاقات والدین محفوظ باشد و هم مصلحت فرزند تامین گردد .

به عنوان نمونه ، در صورتی که ملاقات با فرزند به مدت دو روز پایان هر هفته تعیین شده باشد ، می توان این مدت را به یک روز کاهش داد . البته کاهش دادن و کم کردن مدت زمان ملاقات پدر و مادر با کودک نیازمند دلایل متقن و موجهی است که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت .

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات

کم کردن ساعات ملاقات با فرزند محدود به شرایطی می باشد که از جمله این شرایط ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

گاهی ملاقات با والدین اعم از پدر یا مادر می تواند آسایش روحی و جسمی کودک را به مخاطره بیندازد که در چنین شرایطی ، مرجع قضایی با در نظر گرفتن شرایط ، مدت زمانی که برای ملاقات با فرزند تعیین شده است را محدود می کنند .

علاوه بر این ، در صورتی که پدر یا مادر صلاحیت اخلاقی لازم را برای ملاقات با فرزند نداشته باشند نیز می توان این مدت را محدود نموده و کاهش داد . به عنوان مثال ، در صورتی که مرد یا زن اعمال و رفتارهای نامشروع یا جرایمی را مرتکب شده باشد که بیم آسیب های اخلاقی به فرزند با ملاقات با وی به وجود آید ، مدت زمان ملاقات با وی کاهش خواهد یافت .

با این حال ذکر این نکته ضروری است که دلایلی که در جهت کاهش مدت زمان دیدار و ملاقات با فرزند ارائه می شود ، حتما بایستی مستند بوده و خواهان ، بتواند با دلایل و مدارک لازم ، آنها را برای مراجع قضایی رسیدگی کننده یعنی شورای حل اختلاف به اثبات برساند ؛ در غیر این صورت ، به ادعای مطرح شده توجهی نشده و مدت زمان ملاقات ، کاهش نخواهد یافت و همانگونه که اشاره شد ، حق ملاقات والدین کماکان محترم خواهد بود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 04:39 1403/1/10 185 نفر بازدید